Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Martin Ruszkiewicz 20.05.2015

Prezes Polskiego Radia: albo będziemy najlepsi, albo znikniemy

Albo będziemy najlepsi, albo znikniemy - to ostrzeżenie prezesa Polskiego Radia Andrzeja Siezieniewskiego pod adresem publicznych rozgłośni radiowych. Ich szefowie zjechali do Warszawy z niemal całego świata, by debatować o przyszłości.
Posłuchaj
  • Andrzej Siezieniewski: w dzisiejszych czasach radio, jak i inne tradycyjne mass media, znalazło się na rozdrożu. Jeżeli pozostaniemy tacy, jakimi byliśmy przez ostatnie dekady, w krótkim czasie możemy zniknąć z rynku. Grozi nam marginalizacja i utrata słuchaczy (IAR)
  • Sławomir Rogowski: jesteśmy w bardzo ważnym momencie, przed przyjęciem regulacji. Życzę wam znalezienia dobrych rozwiązań i mam nadzieję, że kiedy następnym razem spotkamy się w Warszawie, w Polsce będzie już ustawa o finansowaniu mediów publicznych (IAR)
  • Ingrid Deltenre: inwestujemy w kreatywność, w literaturę, dramaturgię. Radio ze swoim wkładem miliarda trzystu milionów euro jest w skali Europy największym inwestorem i promotorem różnorodności w kulturze. Wierzymy, że media publiczne są i długo będą najbardziej zaufanym źródłem informacji (IAR)
Czytaj także

Prezes Polskiego Radia, jako gospodarz spotkania, zwrócił uwagę na ogromne możliwości techniczne otwierające się przed radiofonią. Podkreślił, że Polskie Radio jest liderem w tej dziedzinie: cyfryzuje nadawanie, rozszerza aplikacje mobilne. Przedstawiciele Europejskiej Unii Nadawców również ocenili, że jesteśmy najlepsi pod tym względem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Andrzej Siezieniewski otwierając obrady zwrócił też uwagę na ogromną konkurencję z jaką przyszło walczyć o słuchacza publicznym nadawcom radiowym. Jego zdaniem, w dzisiejszych czasach radio, jak i inne tradycyjne mass media, znalazło się na rozdrożu.

- Jeżeli pozostaniemy tacy, jakimi byliśmy przez ostatnie dekady, w krótkim czasie możemy zniknąć z rynku. Grozi nam marginalizacja i utrata słuchaczy - mówił prezes Polskiego Radia, zarazem członek władz Europejskiej Unii Nadawców.

"Publiczne radio jest odpowiedzialne za społeczeństwo"

- Radio jest czymś więcej niż muzyką. Łączy nas ze światem, kiedy siedzimy sami w domu, pobudza wyobraźnię. Jest tak tylko dlatego, że dobrze wykonujecie swoją pracę. To pokazuje silną pozycję, którą nadal ma radio - powiedziała z kolei szefowa Europejskiej Unii Nadawców Ingrid Deltenre.

Jej zdaniem, kondycja publicznego radia w Europie jest godna pochwały. Jak podała, nadal ok. 400 mln Europejczyków, czyli 83 proc., słucha radia przynajmniej przez 15 minut dziennie. - To nadal tyle samo co 10 lat temu - zaznaczyła.

Ingrid Deltenre zwróciła uwagę, że radio ciągle jest medium cieszącym się największym zaufaniem odbiorców: "Znane głosy czytające wiadomości, bez propagandy i fałszywych informacji trzymają przy was słuchaczy. To siła radia w konfrontacji z innymi mediami. Przed nami wiele wyzwań, ale jesteśmy przekonani, że publiczne radio jest odpowiedzialne za społeczeństwo. Wierzymy w kraje, w których pracujemy. Wierzymy, że publiczne media będą nadal najbardziej zaufanym źródłem informacji".

Uważa jednak, że aby publiczne radio mogło wykonywać swoją misję, wymaga odpowiedniego finansowania. - Pytanie, dlaczego nie rozumieją tego politycy, i dlaczego ciągle zmagamy się z problemami finansowymi. Kryzys uderzył nas wszystkich, a trudności występują w całej Europie. Wszyscy zastanawiają się nad reformą misji mediów publicznych. Powinniśmy stawić temu czoło, ponieważ nasze finansowanie za pięć lat może być jeszcze niższe - mówiła.

Cyfryzacja - przyszłość radia

Podobnego zdania był członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Sławomir Rogowski. - Myśleliśmy do niedawna, że jakość treści, cyfryzacja i dobre relacje ze słuchaczami wystarczą. Ale w Polsce, ciągle najważniejsze jest finansowanie mediów publicznych. Jestem pewien, że jesteśmy w bardzo ważnym momencie jeśli chodzi o regulacje finansowania. Miejmy nadzieję, że kiedy spotkamy się następnym razem, będziemy w znacznie lepszej sytuacji - powiedział Rogowski.

Szefowa EBU zwróciła też uwagę, że przyszłością radia jest jego cyfryzacja, bo dzięki temu - w jej ocenie - radio będzie tańsze i bardziej efektywne.

____________________________________________________________________________

Zgromadzenie Euroradia jest spotkaniem środowiska europejskich radiowców zrzeszonych w Europejskiej Unii Nadawców (European Broadcasting Union - EBU). Organizacja skupia wszystkie europejskie media publiczne, a także nadawców m.in. z Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Tegoroczna edycja odbywa się 20 i 21 maja w Warszawie, a gospodarzem wydarzenia jest Polskie Radio SA.

mr