Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Filip Kołodziej 17.11.2015

PKN Orlen chce sprzedać spółki kolejowe transportu paliw i petrochemikaliów

W planach płockiego giganta jest sprzedaż udziałów w spółkach transportu kolejowego: Orlen KolTrans oraz Euronaft Trzebinia, a również sprzedaż 100 proc. akcji spółki Orlen Transport. Wszystkie te transakcje wymagają zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ich wartość szacowana jest na ponad 335 mln zł.
Posłuchaj
  • PKP Cargo wraca na rynek przewozu paliw płynnych, mówi prezes spółki Adam Purwin (IAR).
Czytaj także

PKN Orlen sprzedaje swoje aktywa kolejowe PKP Cargo, natomiast spółkę transportową zakupić miałaby Trans Polonia. Przedstawiciele wszystkich podmiotów, zgodnie przyznają, że transakcje doskonale wpisują się w strategie spółek i pomogą lepiej realizować ich cele.

PKN Orlen i PKP Cargo zacieśniają współpracę

Potentat paliwowy poinformował w poniedziałek, że poza umową sprzedaży aktywów kolejowych w ramach transakcji z PKP Cargo „podpisane zostaną również wieloletnie umowy na realizację przewozów produktów” grupy płockiego koncernu i obsługę należących do niego bocznic.

Jak zaznaczył PKN Orlen, strony porozumienia ustaliły także „zakres gwarancji dla pracowników Orlen KolTrans oraz pionu kolejowego Euronaft Trzebinia”.

Według członka zarządu ds. sprzedaży w PKN Orlen Marka Podstawy, sprzedaż aktywów kolejowych związana jest z optymalizacją grupy kapitałowej płockiego koncernu oraz koncentracją na jej podstawowej działalności. „Z analizowanych przez ostatnie lata możliwych wariantów strategii dla naszych aktywów kolejowych, znalezienie wiarygodnego inwestora branżowego stanowiło najlepsze rozwiązanie, pozwalające zapewnić spółce i jej pracownikom dalszy rozwój” – powiedział Podstawa, cytowany w komunikacie PKN Orlen.

Transakcja będzie korzystna dla obu stron

W ocenie prezesa PKP Cargo Adama Purwina, kupno aktywów kolejowych należących do grupy PKN Orlen jest elementem umacniania pozycji PKP Cargo na rynku krajowym, a dodatkowo w segmencie, który – jak ocenił - gwarantuje tej spółce m.in. zwiększenie rentowności i konkurencyjności.

- Przewozy paliw i produktów petrochemicznych wymagają wysokiej jakości obsługi. Dokonany przez PKN Orlen wybór PKP Cargo na strategicznego partnera logistycznego to kolejny dowód zaufania naszych kontrahentów i mocny impuls do kontynuowania dynamicznego rozwoju naszej firmy z korzyścią dla klientów, akcjonariuszy i pracowników – podkreślił Purwin.

PKN Orlen podał, że transakcja umożliwi PKP Cargo pozyskanie wyspecjalizowanego taboru do przewozu produktów rafineryjnych i petrochemicznych, w tym blisko 700 wagonów. „Środki na zakup aktywów kolejowych PKP Cargo pozyska z kredytu inwestycyjnego. Nabywane aktywa są w bardzo dobrej kondycji finansowej” – zaznaczył płocki koncern.

Spółki Orlen KolTrans oraz Euronaft Trzebinia zajmują się przewozem paliw i chemikaliów, transportując ponad 40 proc. produktów wytwarzanych przez PKN Orlen, głównie do terminali paliwowych i zakładów chemicznych. Orlen KolTrans zatrudnia ponad 300 osób. Przewozi produkty rafineryjne i petrochemiczne w ilości ok. 200 tys. ton na miesiąc.

Zawężone pole działania lepiej nakieruje na główne cele

PKN Orlen informując w poniedziałek o porozumieniu z Trans Polonia zaznaczył, że sprzedaż aktywów transportu samochodowego jest zgodna ze strategią płockiego koncernu, której priorytetami jest rozwój segmentu downstream - rafinerii, petrochemii i energetyki oraz segmentu upstream, w tym poszukiwań i wydobycia ropy naftowej.

Według PKN Orlen, po finalizacji transakcji spółka Orlen Transport znajdzie się w grupie kapitałowej Trans Polonia, „która świadczy specjalistyczne usługi w zakresie transportu i logistyki na terenie całej Europy”.

- Transport samochodowy jest usługą jaką można dzisiaj kupić na rynku po konkurencyjnych cenach od wielu dostawców i dlatego z perspektywy producenta paliw i chemikaliów nie stanowi ona strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości ani nie daje unikalnych przewag konkurencyjnych – oświadczył cytowany w komunikacie PKN Orlen członek zarządu tej spółki ds. sprzedaży Marek Podstawa.

Jak podkreślił, sprzedaż Orlen Transport i przejęcie obsługi transportowej produktów PKN Orlen przez wyspecjalizowany podmiot logistyczny zapewni tam „wysoką jakość obsługi” bez konieczności angażowania menadżerów płockiego koncernu w jej bezpośredni nadzór.

Trans Polonia się rozrasta

Prezes Trans Polonia Dariusz Cegielski ocenił, że nabycie Orlen Transport umożliwi grupie kapitałowej tej spółki „rozszerzenie swojej podstawowej działalności związanej z transportem płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych o transport paliw”. - Zakup Orlen Transport doskonale odpowiada strategii rozwoju grupy kapitałowej Trans Polonia w sektorze dystrybucji płynnych ładunków w cysternach – zaznaczył.

Cegielski zwrócił przy tym uwagę, że „znacząca część biznesu” Orlen Transport „bazuje na długoterminowych umowach z grupą Orlen, co gwarantuje stabilność przychodów i marż”. - Ponadto akwizycja otwiera nam możliwość świadczenia usług dla innych podmiotów na rynku paliwowym oraz stwarza unikalne efekty synergii po stronie sprzedaży związane z obsługą nowych obszarów w zakresie logistyki chemii i paliw – podsumował.

Pracownicy mogą liczyć na kontynuację zatrudnienia

PKN Orlen zaznaczył, że planowana transakcja sprzedaży Orlen Transport na rzecz Trans Polonia jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według płockiego koncernu, oprócz samej transakcji i dalszej współpracy, strony porozumiały się także „w kwestii gwarancji pracowniczych, które mogą zapewnić warunki kontynuacji zatrudnienia”.

Orlen Transport to spółka działająca od 2008 r., specjalizująca się w transporcie drogowym benzyny, oleju napędowego, paliwa lotniczego JET oraz LPG. Spółka zatrudniająca 582 osoby, w tym 485 kierowców, posiada flotę 223 zestawów autocystern przystosowanych do przewozu towarów niebezpiecznych.

W 2014 r. przy przychodach Orlen Transport na poziomie 125,4 mln zł, zysk netto spółki wyniósł 13,6 mln zł.

Trans Polonia od 2008 r. notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Zajmuje się spedycją płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych przy wykorzystaniu transportu drogowego, kolejowego i morskiego, a także intermodalnego. Flota Trans Polonii składa się z 200 pojazdów specjalistycznych, przystosowanych do transportu różnych grup płynnych chemikaliów. Posiada przedstawicielstwa w Holandii, Francji i Hiszpanii, uzyskując ok. 50 proc. przychodów z eksportu usług.

PAP, fko