Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Marek Knitter 28.04.2022

Grupa PKN Orlen: wszystkie segmenty działalności przynoszą zyski

- Zyski generowane są przez wszystkie segmenty, co pokazuje, że filozofia grupy multienergetycznej, którą przyjęliśmy i skutecznie wdrażamy, ma sens - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, komentujący wyniki koncernu za I kwartał 2022 r.

- Wyniki są solidne pomimo wymagającego otoczenia, nawet w porównaniu do I kwartału 2021 r. Cały czas poszerzamy rynki działalności, nie tylko w Polsce, ale i poza granicami - zaznaczył Obajtek.

Podkreślił, że w I kwartale br. koncern wydał rekordowe 3 mld zł na inwestycje - HVO, bioetanol II generacji, hydrokraking, visbreaking, olefiny, elektrownię CCGT w Ostrołęce.

- Realizacja wszystkich tych inwestycji jest niezagrożona, procesy inwestycyjne idą zgodnie z planem - zaznaczył prezes.

Segment detaliczny

Jak dodał Obajtek, wyniki segmentu detalicznego w I kwartale jasno wskazują, że zarzuty dotyczące "drenowania kieszeni kierowców" są bezpodstawne.

- Wynik EBIDTA detalu w pierwszym kwartale br. był porównywalny do pierwszego kwartału 2021 r., pomimo wzrostu wolumenów sprzedaży o 13 proc. Co więcej marże paliwowe w Polsce i w Czechach zdecydowanie spadły - zaznaczył prezes PKN Orlen.

Zgodnie z opublikowanymi w czwartek wynikami, w I kwartale 2022 r. Grupa Orlen wypracowała zysk netto w wysokości 2,8 mld zł; to o 1 mld zł więcej rok do roku. EBITDA LIFO Grupy Orlen wyniosła w tym czasie 2,79 mld zł, o 0,4 mld zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Segment detaliczny wypracował 585 mln zł zysku EBITDA, czyli wynik na zbliżonym poziomie do analogicznego okresu roku ubiegłego. Na 13 proc. wzrost sprzedaży złożyły się wzrost sprzedaży benzyny o 16 proc., oleju napędowego o 12 proc. i LPG o 8 proc. W Polsce sprzedaż wzrosła łącznie o 22 proc., przy niższej o 2 proc. sprzedaży w Czechach, niższej o 4 proc. na Litwie oraz porównywalnej w Niemczech. Jak zaznaczył koncern, na wynik segmentu wpływ miał spadek marż paliwowych na rynku polskim, przy ich wzroście na rynku niemieckim, czeskim i litewskim.

Segment rafineryjny

Segment rafineryjny wypracował 900 mln zł EBITDA LIFO. Sprzedaż rok do roku wzrosła o 17 proc., w tym benzyny o 33 proc., oleju napędowego o 21 proc., LPG o 31 proc., paliwa lotniczego JET o 153 proc. i ciężkiego oleju opałowego o 35 proc. Na wynik segmentu wpływ miał również najwyższy w historii dyferencjał Brent/Ural, wzrost marż na lekkich i średnich destylatach oraz osłabienie złotówki względem dolara - wskazał Orlen.

Petrochemia i energetyka

Segment petrochemiczny osiągnął 451 mln zł EBITDA LIFO. Odnotowano wzrost wolumenów sprzedaży o 10 proc., w tym wyższą olefin o 16 proc., poliolefin o 16 proc., PCW o 49 proc., przy niższej o 18 proc. sprzedaży nawozów.

Segment energetyki osiągnął EBITDA na poziomie 1 mld zł. Produkcja energii elektrycznej wzrosła o 11 proc. Grupa zanotowała największy w historii wolumen wyprodukowanej zielonej energii elektrycznej, który rok do roku wzrósł o 46 proc.

Czytaj także:

PAP/PR24.pl/mk