Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 03.06.2016

W Polsce przybędzie czempionów innowacji? Ma w tym pomóc badanie Banku Światowego i pieniądze z UE

Wiele polskich firm to liderzy innowacji. Rolą państwa jest ich odkrywać i wspierać dalszy rozwój. Tak wynika z raportu Banku Światowego przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Rozwoju.
Posłuchaj
  • O badaniu Banku Światowego przeprowadzonym wśród polskich firm mówili w radiowej Jedynce goście audycji "Wszystko o gospodarce": Marcin Piątkowski, starszy ekonomista Banku i Aneta Oleszek, właścicielka firmy Podopharm (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Do 2020 roku Polska zainwestuje w innowacje w ramach obecnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej ponad 10 miliardów euro. Bank Światowy przez dwa lata bezpośrednio u firm w terenie sprawdzał, na co powinny być wydane te  pieniądze, tłumaczy Marcin Piątkowski, starszy ekonomista Banku Światowego.

- Przeprowadziliśmy wywiady z zarządami i właścicielami ponad 600 firm w czterech regionach Polski. Chcieliśmy się dowiedzieć, co tak naprawdę w trawie piszczy, jakie są bariery dla ich rozwoju. Nie tylko to, co zazwyczaj mówią w krótkich wywiadach, żeby dać im pieniądze i święty spokój. Bo okazuje się, że oni potrzebują o wiele więcej. Im jest potrzebna pomoc, żeby z takich kociaków regionalnych stali się globalnymi tygrysami. Im jest potrzebna wiedza, kwalifikacje, kontakty, umiejętności, więc bardzo wiele rzeczy ponad pieniądze – wymienia gość radiowej Jedynki.

Bariery w prowadzeniu biznesu

Potwierdza to Aneta Oleszek, właścicielka firmy Podopharm, producenta innowacyjnego rozwiązania pomagającego walczyć z wrastającymi paznokciami, która, uczestniczyła w badaniu. Dziś jej wynalazek wykorzystywany jest w ponad 450 gabinetach i klinikach, ale jak mówi, początki były trudne.

- Dla mnie barierą było brak ośrodków doradczych, ze względu na to, że działam w branży, która dopiero się rozwija, dopiero się tworzy, więc nie ma też kierunków kształcenia w tej dziedzinie i to było dla mnie ogromnym wyzwaniem. Kolejną barierą jest na pewno znacznie wydłużony czas wprowadzenia innowacyjności na rynek. Na pewno oczekiwałabym większej współpracy środowiska naukowego z biznesem. To też jest bariera, którą trzeba pokonać - mówi biznesmenka.

W Polsce dużo czempionów, ale ukrytych

Firma Anety Oleszek uznana została w badaniu Banku Światowego za czempiona ze znaczącym potencjałem innowacyjnym.

Takich czempionów w Polsce jest sporo, dodaje Marcin Piątkowski.

- Polska stoi takimi czempionami. Oni są często ukryci. Trudno jest zostać globalnym liderem. Bardzo ważna jest rola sfery publicznej, żeby identyfikować takie firmy, które się wyróżniają, i później prowadzić ich za rękę do sukcesu. Coraz bardziej musimy się przestawiać na tworzenie własnych, oryginalnych produktów. To jest bardzo trudne i w tym mamy małe doświadczenie, więc potrzebny jest coaching, potrzebne jest wsparcie i nie chodzi tylko o pieniądze, ale i o całą resztę: wiedzę, kwalifikacje, wyjście na świat, patentowanie, własność intelektualną i wiele innych rzeczy, które są kluczowe, aby polską gospodarkę posunąć do przodu - mówi ekspert z Banku Światowego.

Jakiego wsparcia potrzebują przedsiębiorcy?

Wsparcie finansowe też jest ważne, dodaje Aneta Oleszek.

- Na pewno ważne byłoby wprowadzenie jakiejś ulgi, chociaż przez pierwsze trzy do pięciu lat funkcjonowania start-upu, kiedy to jest najważniejszy okres i decydujący o tym, czy powiedzie się dana inwestycja, czy nie. Drugą propozycją powinny być krótkie, szybkie granty na opracowanie i wdrożenie produktu – wylicza Aneta Oleszek..

Zebrane propozycje przedsiębiorców mają być teraz wykorzystane przy określaniu polityki inwestycyjnej kraju, czyli przy planowaniu, na co powinniśmy wydawać unijne środki.

Justyna Golonko, awi