Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Anna Wiśniewska 18.08.2016

Program INNOTABOR: 196 mln zł czeka na innowacyjne firmy

196 mln złotych czeka na firmy, które rozwijają projekty dotyczące taboru szynowego. W ramach programu INNOTABOR przedsiębiorcy mogą starać się o granty na prace badawczo-rozwojowe.
Posłuchaj
  • O założeniach programu INNOTABOR mówił w Polskim Radiu 24 Piotr Pryciński, zastępca dyrektora Działu Zarządzania Programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Jak mówi Piotr Pryciński, zastępca dyrektora Działu Zarządzania Programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, celem programu jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności tego sektora.

- Celem szczegółowym jest pobudzenie i zwiększenie aktywności podmiotów z tego sektora, zwiększenie liczby innowacji w sektorze, zwiększenie wdrożeń innowacyjnych produktów, usług i technologii, które są związane z taborem szynowym w Polsce. Przedsiębiorstwa takie jak Newag, Pesa, Wagony Świdnica, Europejskie Konsorcjum Kolejowe Wagon, firma Cegielski, czy Solaris Bus&Coach złożyli wniosek o uruchomienie tego programu. Jest to dowód na to, że branża poszukuje przewag konkurencyjnych, nowych produktów i usług, które pozwolą być bardziej konkurencyjnych na rynku, nie tylko krajowym, ale i europejskim – mówi gość Polskiego Radia 24.

W Polsce już mamy innowacyjny tabor

Ten sektor już jest w Polsce bardzo mocny, a takie firmy, jak Pesa Czy Newag rozwijają innowacyjny tabor.

- Pojawiają się lokomotywy hybrydowe. Te wszystkie produkty, które już są w ofercie, muszą być jednak cały czas udoskonalane. Do tych innowacyjnych już pojazdów należy stosować nowinki technologiczne, które spowodują, że potencjalni nabywcy właśnie tym produktem się zainteresują. Tym innowacji w odniesieniu do lokomotyw, wagonów, poszczególnych podzespołów taboru będzie dużo więcej – zapewnia Piotr Pryciński.

Na co może być przeznaczone dofinansowanie?

W ramach programu INNOTABOR dofinansowanie może być przeznaczone na prace rozwojowe związane z wszelkiego rodzaju środkami transportu kolejowego.

- W grę wchodzą nie tylko lokomotywy, ale mówimy też o środkach transportu kolejowego miejskiego, czyli rozwiązania z zakresu innowacyjnych tramwajów, które będą stosowane w aglomeracjach, rozwiązaniach z zakresu pojazdów kolejowych wysokich prędkości. Przedmiotem wsparcia mogą być również podzespoły wszystkich pojazdów kolejowych i ich udoskonalanie – wylicza ekspert.

Wartość kosztów kwalifikowalnych projektu musi mieścić się w przedziale od miliona do 65 mln złotych.

Karolina Mózgowiec, awi