- Być może świat przywiązuje nadmierną wagę do ratingów. Nie zmienia to faktu, że z takich, czy innych powodów, to jest informacja niezwykle ważna - powiedział w radiowej Jedynce prof. Witold Orłowski.
Zauważył, że kupujący obligacje, w większości, nie śledzą tego, co się dzieje w poszczególnych krajach, tylko podejmują decyzje na podstawie tego, co mówią agencje ratingowe.
Z prof. Orłowskim zgodził się prof. Jerzy Żyżyński. - My jesteśmy chyba szczególnie wyczuleni - ostatni rating Standard&Poor's był dla nas negatywny. Mamy podstawy przypuszczać, że było to motywowane politycznie - stwierdził.
- Oceny agencji ratingowych nie dotyczą przeszłości czy stanu bieżącego, tylko one pokazują nastawienie na przyszłość. Dlatego mówi się, że agencje kreują rzeczywistość - wskazała prof. Maria Drozdowicz-Bieć.
Czym są agencje ratingowe? Jaką ocenę mogą wystawić? Na jakiej podstawie agencje wystawią ocenę? Jakie mogą być konsekwencje obniżenia ratingu? Wysłuchaj całej debaty.
***
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Prowadzi: Zuzanna Dąbrowska
Goście: prof. Maria Bieć (Szkoła Główna Handlowa), prof. Witold Orłowski (Akademia Finansów i Biznesu Vistula), prof. Jerzy Żyżyński (Uniwersytet Warszawski, członek Rady Polityki Pieniężnej)
Data emisji: 13.05.2016
Godzina emisji: 17.24
kk