Dr Michał Wolański powiedział, że w Polsce znajduje się wiele przedsiębiorstw transportowych, na których można bazować budując sieć transportu publicznego. Jednocześnie przyznał, że polska polityka infrastrukturalna opiera się na budowie dróg i modernizacji linii kolejowych, ale to nie pociąga za sobą zwiększenia liczby połączeń. Jego zdaniem taka polityka nie doprowadzi do tego, że Polacy zostawią samochody w garażach i zaczną jeździć pociągami. - Efekt jest taki, że w Polsce na kilometr torów przypada dwa razy mniej pociągów niż w Czechach - przyznał.
Piotr Zgorzelski dodał, że liczba lokalnych połączeń kolejowych pomiędzy mniejszymi miejscowościami jest bardzo ograniczona, co powoduje, że ludzie jeżdżący do pracy w sąsiedniej miejscowości najczęściej podróżują tam samochodem. – Polska jest na czele państw UE pod względem miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają połączenia kolejowego. Takich miast jest 80, podczas gdy na Węgrzech jest 5 – przyznał gość.
Jednym z kluczowych pytań, nad którymi zastanawiali się goście, było to, czy najpierw zlikwidowano transport publiczny czy najpierw wzrosła liczba samochodów rejestrowanych przez Polaków? – Myślę, że jedną z głównych przyczyn tak wielu samochodów na naszych drogach była niewydolność systemu komunikacyjnego, zwłaszcza autobusowego w latach 90. – przyznał Krzysztof Balawejder.
Więcej w nagraniu audycji. Zapraszamy do wysłuchania.
***
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Rozmawiał: Błażej Prośniewski
Goście: Krzysztof Balawejder (prezes POLBUS-PKS), dr Michał Wolański (Katedra Transportu SGH w Warszawie), Krzysztof Zgorzelski (prezes Przewozów Regionalnych)
Data emisji: 16.11.2018
Godzina emisji: 17.30
abi