Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapowiedział w czwartek serię konsultacji w sprawie ostatecznego przebiegu linii kolejowych, które połączą polskie miasta z Portem Lotniczym Solidarność. Wiceminister wydał oświadczenie po serii protestów, dotyczących przebiegu tras. Wstępne plany zostały ujęte w tak zwanym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym, które niedawno przedstawiono opinii publicznej.
Budowa CPK. Marcin Horała zapowiada konsultacje ws. linii kolejowych
"7 tys. uwag"
Jerzy Polaczek przypomniał, że kolej jest jednym z elementów składowych Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego - jak zaznaczył - rząd podejmuje kolejne decyzje przybliżające realizację tej inwestycji.
- Najpierw powstała spółka Centralny Port Komunikacyjny, potem dokonaliśmy zmian w rozporządzeniach Rady Ministrów, jeśli chodzi o wykaz kolei o znaczeniu państwowym. Następnym krokiem było rozpoczęcie szerokich konsultacji związany z budową i modernizacją szlaków kolejowych - wyjaśniał poseł PiS.
>>>[CZYTAJ TAKŻE] Centralny Port Komunikacyjny zintegruje polską sieć kolejową, połączy polskie miasta z całym światem
Tłumaczył, że konsultacje są potrzebne i stanowią nieodzowny element każdego zadania polegającego na budowie nowych odcinków dróg czy kolei. - Każdą taką inwestycję należy "zaprogramować". A żeby to zrobić, trzeba przedstawić kilka wariantów rozwiązań [przebiegów tras - przyp. red.]. Stąd konieczne są społeczne konsultacje i dopiero kiedy się je przeprowadzi i uwzględni uwagi, można ubiegać się o wydanie tzw. decyzji środowiskowej, pozwalającej na budowę - powiedział Jerzy Polaczek.
I przypomniał, że budowa linii kolejowych, które połączą ponad 100 miast z CPK, jest na etapie właśnie społecznych konsultacji. – Do tej pory, z tego co mówił Marcin Horała, zostało wniesionych ponad 7 tys. uwag ze strony samorządów, mieszkańców i organizacji pozarządowych – dodał.
Długi czas najkrótszych połączeń
Jak dojedziemy do CPK? Nowe linie kolejowe i trasy drogowe do konsultacji
Mirosław Suchoń zgodził się, że nowe szlaki kolejowe oraz modernizacja istniejących jest wskazana. Jako przykład podał czas podróży z rodzinnego Bielska-Białej do Warszawy. - Obecnie najkrócej ten odcinek pokonuje się w 3 godziny i 20 minut. Taki czas zapewniają dwa połączenia w ciągu dnia, natomiast inne zdecydowanie dłuższy - przyznał.
Poseł Nowoczesnej (klub parlamentarny Koalicja Obywatelska) stwierdził jednak, że modernizacja i budowa szlaków kolejowych w ramach realizacji CPK nie sprawi, że w Polsce będą prawdziwe koleje dużych prędkości. - Dlatego, że tylko na pewnych fragmentach pociągi będą jeździć z prędkością 250 km/h - powiedział.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
***
Audycja: "Debata Jedynki"
Prowadzący: Antoni Trzmiel
Goście: Jerzy Polaczek (PiS), Mirosław Suchoń (Nowoczesna, klub parlamentarny KO)
Data emisji: 06.03.2020
Godzina emisji: 18.10
bb/ans