Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Anna Gluc 27.02.2021

Koncert fortepianowy B-dur Mozarta przed Płytowym Trybunałem

"Płytowy Trybunał Dwójki", audycja Jacka Hawryluka, tym razem z udziałem Marka Brachy, Wojciecha Michniewskiego i Andrzeja Sułka. Jury oceniło XXVII Koncert fortepianowy Mozarta.
Posłuchaj
  • Płytowy Trybunał Dwójki ocenia Koncert fortepianowy B-dur Mozarta (Trybunał płytowy/Dwójka)
Czytaj także

Posłuchaj
116:18 2021_02_27 17_00_10_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Płytowy Trybunał Dwójki ocenia Koncert fortepianowy B-dur Mozarta (Trybunał płytowy/Dwójka)

 

Marek Bracha 1200.JPG
Płytowy Trybunał Dwójki i XXVII Koncert fortepianowy Mozarta

Zwyciężyło nagranie:

  • Piotr Anderszewski – fortepian, dyrekcja; Chamber Orchestra of Europe (nagranie: 7-11 lipca 2017, Festspielhaus, Baden Baden, Niemcy; Warner Classics 2018)

Pozostałe nagrania:

  • Alfred Brendel – fortepian, Academy of St. Matin-in-the-Fields, dyr. Sir Neville Marriner (nagranie: 12/1974, Londyn; Philips 1975)
  • Friedrich Gulda – fortepian, Wiener Philharmoniker, dyr. Claudio Abbado (nagranie: Wiedeń 1976, DG 1976)
  • Howard Shelley – fortepian, dyrygent, London Mozart Players (nagranie: lipiec 1992, Londyn; Chandos 1993)
  • Andreas Staier – pianoforte (instrument Christopha Kerna na podstawie Antona Waltera), Freiburger Barockorchester, dyr. Gottfried von der Goltz (nagranie: maj 2007 Fryburg;Harmonia Mundi 2008)
  • Maria João Pires – fortepian, Orchestra Mozart, dyr. Claudio Abbado (nagranie: wrzesień 2011, Bologna, Bolzano; DG 2012)
  • Ronald Brautigam – pianoforte (kopia Paula McNulty’ego z 2011 roku na podstawie instrumentu Antona Waltera z ok. 1802 roku), Die Kölner Akademie, dyr. Michael Alexander Willens (nagranie: lipiec 2021, Kolonia; BIS 2013)

***

Mozart jest twórcą 27 koncertów fortepianowych, z których każdy zachwyca kunsztem i elegancją linii melodycznych, ekspresywną harmoniką w przetworzeniach tematów i klarowną formą. Koncert fortepianowy B-dur KV 595 to ostatnie dzieło klasyka wiedeńskiego w tym gatunku. Utwór prawykonywał sam Mozart na dwa miesiące przed śmiercią we wrześniu 1791 roku. 

Ostatni jego koncert, jak zauważa Małgorzata Janicka-Słysz, "przenika duch refleksyjny: dopiero finał przynosi uczucia pogodniejsze, m.in. za sprawą prostej melodii Komm, lieber Mai, użytej przez kompozytora także w Pieśni wiosennej (Sehnsucht nach dem Frühling), ukończonej niemal równocześnie z koncertem".  

Autograf koncertu znajduje się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie. Dostępny również w zbiorach cyfrowych.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 26.02.2021

Godzina emisji: 17.00