Płytowy Trybunał Dwójki polega na tym, by z sześciu zaproponowanych nagrań wyłonić to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze. Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty... O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu audycji.
Skład czwartego Trybunału byłidentyczny z tym od "Dydony i Eneasza" sprzed miesiąca: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Piotr Kamiński.
Słuchaliśmy 41 Symfonii C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta – "Jowiszowej" KV 551.
Idealna, konstrukcyjnie doskonała, perfekcyjna dźwiękowo, dostojna, piękna – tak najczęściej określa się "Jowiszową", ostatnie dzieło symfoniczne kompozytora, które swą premierę miało w 1788 roku. Utwór zachwycał kolejne pokolenia i to do nich otrzymał tytuł "Jowiszowa". Dziesiątki nagrań utwierdzają pozycję symfonii wśród arcydzieł muzyki orkiestrowej.
W Trybunale słuchaliśmy sześciu nagrań, wybranych z piętnastu interpretacji, które stanęły do rywalizacji. Były to zarówno nagrania historycznie poinformowane (na dawnych instrumentach), jak i klasyków oraz współczesnych orkiestr. Oto wybrane plyty (Zwycięzcy pogrubieni):
1. René Jacobs, Freiburger Barockorchester (Harmonia Mundi 2007)
2. Marc Minkowski, Les Musiciens du Louvre – Grenoble (Archiv/DG 2006)
3. Fritz Reiner, Orkiestra Symfoniczna z Chicago (Chicago 26.04.1954, RCA 1956)
4. Josef Krips, Concertgebouworkest (Philips 1972)
5. John Eliot Gardiner, The English Baroque Soloists (nagranie koncertowe: Cadogan Hall w Londynie, 9.02.2006, Monteverdi Productions/Soli Deo Gloria 2010)
6. Sir. Yehudi Menuhin, Sinfonia Varsovia (Virgin Classics 1990)
Audycję prowadził Jacek Hawryluk
Jacek.hawryluk@polskieradio.pl
3 kwietnia (niedziela), godz. 14:00