Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 25.08.2017

Polska wódka jest marką globalną?

Wartość naszego rynku napojów spirytusowych w 2016 r. wyniosła 19,1 mld zł, natomiast wartość eksportu polskich alkoholi to ponad 175 mln euro.
Posłuchaj
  • O polskie wódce, jako marce globalnej, mówi w Agro Faktach radiowej Jedynki Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka./Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

−  Ale w przypadku eksportu polskiej wódki liczą się nie tylko dochody uzyskiwane w twardej walucie - ocenia Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Polska – pierwszy producent wódki w Unii Europejskiej

Jak podkreśla, gdyby spojrzeć na najbardziej rozpoznawalne kraje świata ze względu na alkohol, to okazuje się, że każdy z nich produkuje jakiś alkohol, który promuje i eksportuje.

− My mamy wódkę, w której jesteśmy pierwszym producentem w Unii Europejskiej oraz czwartym na świecie, po Rosji, Stanach Zjednoczonych i Ukrainie,  mówi Andrzej Szumowski.

W Polsce rośnie sprzedaż wódek premium 

Zarówno produkcja jak i sprzedaż alkoholi mocnych w Polsce systematycznie, choć niewiele, rośnie, natomiast znaczący, bo 11 procentowy wzrost, odnotowano w sprzedaży wódek premium.

Jak tłumaczy gość radiowej Jedynki, to świadczy o rosnącej zamożności Polaków oraz coraz częstszym sięganiu po lepsze produkty.

Polscy konsumenci nie uznają kompromisów jakościowych i sięgają po coraz lepsze jakościowo produkty, mówi Szumowski.

− Nasza wódka była i jest eksportowana do wszystkich krajów świata, a ten eksport przynosi nie tylko dewizy ,ale także toruje drogę innym polskim produktom - podkreśla prezes Szumowski.

− Bo polska wódka jest polskim ambasadorem, jest jedyną marką globalną, mówi gość Polskiego Radia.

W polskiej branży spirytusowej działa ponad 100 przedsiębiorstw (95 proc. to małe i średnie firmy), które zatrudniają 100 tys. osób.

Elżbieta Mamos, jk