Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 16.01.2023

Pojazdy SSV - wolniej znaczy szybciej?

Dakar – wielka przygoda i wyzwanie dla kierowców sportowych maszyn. Śledząc relacje z rajdu słyszymy o samochodach różnych kategorii – m.in. SSV. Czym charakteryzują się te pojazdy? Jakie są ich kategorie? Czy wolniej znaczy szybciej? 

Czym charakteryzują się kategorie T1 i T2? 

00:48 Tomasz Brzeziński_kategoria T1 i T2.mp3 Kategoria T1 i T2

Wysoka Grzęda/ Maciej Niechwiadowicz Wysoka Grzęda/ Maciej Niechwiadowicz

Pojazdy SSV przypominają małe samochody. Z maszyn wykorzystywanych w off-roadowych rajdach przemieniają się w terenówki 4×4, które jeżdżą z zawrotną prędkością.

00:43 Tomasz Brzeziński_kategoria SSV ogólnie.mp3 Ogólnie o pojazdach SSV

00:35 Tomasz Brzeziński_kategoria SSV_podział.mp3 Podział kategorii SSV - T3 i T4

Obserwujący rajd Dakar mówią, że te pojazdy na wydmach zachowują się jak pająki skaczące przez przeszkody. Niska masa, zwrotność to nie jedyne atuty pojazdów UTV. Okazuje się, że jest jeszcze coś co je mocno odróżnia od samochodów kategorii T1 i T2 - zawieszenie.

00:39 Zawieszenie SSV Zawieszenie SSV

Baja Poland/ Grzegorz Kozera Baja Poland/ Grzegorz Kozera

Nie ma konstrukcji idealnych – dlatego bardzo ważna jest technika jazdy takim pojazdem. W "UTV-kach" jest jeden zasadniczy element konstrukcyjny bezpośrednio związany z napędem, na który podczas tak wymagającego rajdu, jak rajd Dakar, trzeba bardzo uważać. Co to takiego?

00:45 Tomasz Brzeziński_SSV_paski napędowe w SSV.mp3 Paski napędowe SSV

 


Autor: Łukasz Siudak

Gość: Tomasz Brzeziński - wicedyrektor rundy Pucharu Świata w rajdach cross-country w Polsce, rajdu Baja Poland

CZYTAJ TAKŻE: