Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 06.02.2021

Beton czy masa bitumiczna? Kierowcy mają odpowiedź!

Nawierzchnia betonowa czy bitumiczna? Którą wybrać? Obie mają swoich zwolenników i przeciwników wskazujących na konkretne wady i zalety. Czy dla kierowców rodzaj nawierzchni ma jednak jakiekolwiek znaczenie?

Budową autostrad i dróg ekspresowych w Polsce zajmuje się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Coraz częściej decyzję odnośnie wyboru rodzaju nawierzchni pozostawia jednak wykonawcom – ci mają do wyboru beton lub masę bitumiczną.

Z badań GDDKiA wynika, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która z technologii jest lepsza. Obie mają swoje zalety i wady – zarówno w kwestii technicznej, jak i pod względem budowy oraz utrzymania. Wyznaczenie wspólnych kryteriów jest trudne, jeśli nie niemożliwe.

Budowa/ GDDKIA Budowa/ GDDKIA

Wady czy zalety?

W kwestii odporności na powstawanie kolein w perspektywie długiego okresu eksploatacji – beton jest materiałem odpornym, a nawierzchnia bitumiczna uzależniona jest od rodzaju tak zwanego lepiszcza. W przypadku nawierzchni bitumicznych zmienia się warstwę ścieralną co ok. 12-15 lat. W zależności od stopnia degradacji częściowo wymienia się również warstwę leżącą niżej. W kwestii remontu wygrywa nawierzchnia bitumiczna – betonowa wymaga znacznie dłuższego czasu na naprawę.

Beton sprawdza się w przypadku dróg o największym natężeniu ruchu. Kilka lat temu powszechny był pogląd, że budowa drogi z nawierzchnią betonową jest droższa. Potem okazało, że ceny mieszanek asfaltowych poszybowały w górę, a cement konieczny do produkcji betonu nie jest podatny na taki wzrost. To spowodowało, że niejednokrotnie beton był tańszy od mieszanek bitumicznych.

Opinia kierowców

Z punktu widzenia kierowców różnica w nawierzchniach ma duże znaczenie. Po pierwsze na betonie nie tworzą się koleiny, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Na nawierzchni bitumicznej prędzej, czy później koleiny się pojawią – wtedy trzeba jechać wolniej i mocniej trzymać się kierownicy. Drogowcy częściej będą obecni na trasie, realizując naprawy takiego odcinka. Z analiz wynika, że nawierzchnia betonowa, to także mniejsze zużycie paliwa (spowodowane mniejszymi oporami otoczenia) oraz krótsza droga hamowania.


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że oba rodzaje muszą spełniać wyśrubowane kryteria jakościowe. Przyrządzenie odpowiednich mieszanek w obu technologiach może sprawić, że jazda taką drogą może być komfortowa i bezpieczna.

Budowa/ GDDKIA Budowa/ GDDKIA

Obecnie budowanych jest 1225,2 km dróg, z czego 402,3 km w technologii betonowej, 732,2 km w bitumicznej i 71,3 km po części w technologii betonowej, a po części bitumicznej. W ubiegłym roku przybyło ich odpowiednio 74 km i 64 km. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 780,5 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej (ponad 700 km to odcinki dróg szybkiego ruchu). Pozostałe drogi krajowe w zarządzie GDDKiA to drogi o nawierzchni bitumicznej.


Aleksander Pszoniak


CZYTAJ TAKŻE: