Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 29.03.2021

Świeć światełko!

Oślepiają długimi, nie włączają przeciwmgielnych i zostawiają w niewłaściwym miejscu na awaryjnych. Złe wykorzystanie świateł samochodowych to bolączka polskich dróg. Dziś przypominamy właściwości i zastosowanie wszystkich ich rodzajów. Powtórka przyda się nie tylko początkującym!

          Zacznijmy od świateł pozycyjnych. Służą one głównie zasygnalizowaniu położenia auta. Powinniśmy je włączyć, jeśli zostawiamy samochód w miejscu nieoświetlonym na jezdni lub kiedy nasz pojazd będzie holowany w warunkach zmniejszonej widoczności. Samochody i przyczepy o długości powyżej 6 metrów powinny posiadać również żółte światła pozycyjne po bokach. Symbol tych świateł to zazwyczaj dwie żarówki z rozchodzącymi się dookoła promieniami – wszystko barwy zielonej.


          Światła mijania, inaczej „krótkie”, są najczęściej używane przez kierowców i sprawdzają się przede wszystkim przy normalnej przejrzystości powietrza. Oświetlają drogę na odległość nie mniejszą, niż 40 metrów i są niesymetryczne  – nie świecą na wprost, ale nieznacznie w prawą stronę (dzięki temu nie oślepiają kierowców nadjeżdżających z przeciwka). Kontrolka świateł mijania ma kolor zielony, a symbol na manetce lub pokrętle przedstawia lampę z promieniami schodzącymi w dół.

Od 2007 r. ten typ oświetlenia należy stosować w Polsce przez cały rok. W dzień, w warunkach dobrej widoczności, można zamiennie wykorzystać tzw. światła do jazdy dziennej.


          Światła do jazdy dziennej są standardem w nowych samochodach. W starszych modelach właściciele mogą zamontować tego typu oświetlenie, dokupując odpowiednie akcesoria. Warto pamiętać, że uruchomienie tych świateł (zamontowanych jedynie z przodu) nie włącza lamp tylnych. Stwarza to więc zagrożenie najechania na nieoświetlony pojazd w czasie deszczu lub w ciemności.



          Światła drogowe ("długie") oznaczone są kontrolką podobną do świateł mijania – lampą z promieniami. Te jednak padają tutaj prosto, a całość ma kolor niebieski. Tego rodzaju światła oświetlają drogę na dużą odległość, a kierowca powinien ich używać nocą na drogach zupełnie nieoświetlonych. Gdy z przeciwka zbliża się inny samochód, należy niezwłocznie je wyłączyć, by zapobiec oślepieniu kierowcy. O właściwym wykorzystywaniu świateł mówi Bogdan Sarna, instruktor:

Posłuchaj
00:45 Bogdan Sarna - światła drogowe.mp3 Światła Drogowe (Wysokie Obroty/PRK)

Światła drogowe mogą też służyć do ostrzegania innych kierowców przed niebezpieczeństwem. Nie powinno się natomiast ostrzegać jadących z naprzeciwka przed stojącymi w pobliżu policjantami. Za użycie „długich” niezgodnie z przepisami grozi mandat w wysokości 200 zł.


          Światła awaryjne to migające jednocześnie wszystkie kierunkowskazy. Służą one zasygnalizowaniu uszkodzenia pojazdu. Przycisk, który je uruchamia, zazwyczaj jest jednym z najbardziej wyeksponowanych na desce rozdzielczej. Kierowcy często wykorzystują je np. na przystanku autobusowym. Czy jest to dozwolone?

Posłuchaj
00:29 Bogdan Sarna - światła awaryjne.mp3 Światła awaryjne (Wysokie Obroty/PRK)

Częstą praktyką jest włączanie świateł awaryjnych przy parkowaniu w miejscu, w którym parkować nie wolno – takie zachowanie jest nieakceptowalne. Kierowcy grozi tu mandat zarówno za niewłaściwe parkowanie, jak i za nadużycie świateł awaryjnych.


          Światła przeciwmgielne służą poprawie widoczności w trudnych warunkach. Działają, gdy w obrębie licznika jest zapalona pomarańczowa kontrolka, przedstawiająca lampę z promieniami „przedzierającymi się” przez pofalowaną linię. Posiadanie tylnych (lub jednego tylnego) to obowiązek. Możemy z nich skorzystać tylko wówczas, gdy mgła ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. 

Montaż przednich świateł przeciwmgielnych jest dobrowolny. Z tych można jednak korzystać nie tylko we mgle! Kodeks drogowy stanowi, że kierowca może je włączyć także w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. 


Nowoczesne technologie

          Asystent zmiany pasa ruchu i system hamowania awaryjnego u wielu producentów są już oferowane jako standard. Nowe samochody mają także często na wyposażeniu światła automatyczne (auto samo dobiera oświetlenie na podstawie rozpoznawanej przez komputer przejrzystości i warunków drogowych).


Wielu kierowców podchodzi jednak do tego sceptycznie. Głównym argumentem jest wskazanie na intuicję kierującego, która bywa w takich sytuacjach mniej zawodna, niż komputer – szczególnie w czasie dynamicznie zmieniających się warunków.

Posłuchaj
00:41 Bogdan Sarna - automatyka świateł.mp3 Automatyka świateł (Wysokie Obroty/PRK)

 

Jeżeli Twój samochód nie jest wyposażony w światła automatyczne – pamiętaj o ręcznym przełączaniu się na właściwe dla aktualnych warunków światła! Świeć nie tylko światłem, ale i przykładem!


P. Bedliński


CZYTAJ TAKŻE: