Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 22.04.2021

Piłeś? Nie jedź!

"Przecież to tylko jedno piwo". "Co ja wypiłem, cztery kieliszki?". Tyle wystarczy, żeby zabić człowieka.

15 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Trzeźwości. Dzień święty święcić? Niekoniecznie.

Policjanci w to szczególne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego święto, zatrzymali 164 kierujących w stanie nietrzeźwości. Od początku roku to już ponad 21,5 tysiąca osób, które prowadziły pojazd na podwójnym gazie.

W 2020 roku kierowcy będący pod wpływem alkoholu byli sprawcami 8 na 100 wypadków. To w sumie 2015 zdarzeń, w których zginęło 271 osób.
Funkcjonariusze zatrzymali prawie 100 tysięcy kierowców w stanie nietrzeźwości lub po użyciu alkoholu. W porównaniu z 2019 rokiem to spadek o ponad 12 tys. osób. Dobry wynik, prawda? Trzeba jednak zaznaczyć, że policjanci przeprowadzili ponad 10 milionów kontroli trzeźwości mniej niż w 2019 roku (ok. 6,7 mln w 2020 r. wobec niemal 17 mln w 2019 r.).

– Każdy nietrzeźwy kierowca stanowi śmiertelne niebezpieczeństwo na drodze - przypomina sierżant sztabowy Mariusz Kurczyk z Komendy Głównej Policji. Nawet najmniejsza ilość alkoholu obniża koncentrację i wpływa na błędną ocenę prędkości, odległości i umiejętności.

Posłuchaj
00:54 KURCZYK 1 (1).mp3 Statystyki policyjne dot. nietrzeźwych kierowców (Na luzie/PRK)

Nie tylko alkohol...

Trzeźwość na drodze to jednak nie tylko powstrzymanie się od napojów alkoholowych. Oddzielnym problemem są kierowcy, którzy decydują się wsiąść za kierownicę pod wpływem innych środków odurzających (które możemy podzielić na legalne i nielegalne). W 2020 roku spowodowali oni 106 wypadków, w których zginęły 43 osoby. Byli też sprawcami 229 kolizji. Nie wiadomo jak wiele kierowców decyduje się wsiąść za kółko po "chemii". Policyjne statystyki mówią na ten temat niewiele. 

Ostrożne szacunki Instytutu Transportu Samochodowego sprzed ponad 10 lat wskazują, że w tamtym czasie nawet 330 tysięcy kierowców decydowało się na jazdę po zażyciu nielegalnych substancji psychoaktywnych – to wyniki badań prowadzonych w ramach unijnego projektu DRUID, o których mówi dyrektor ITS prof. Marcin Ślęzak.

Posłuchaj
00:48 ŚLĘZAK 2.mp3 Substancje psychoaktywne w ruchu drogowym (Na luzie/PRK)

Odrębną kwestią jest prowadzenie samochodów po zażyciu legalnych substancji, np. leków dostępnych bez recepty. Kierowcy pod wpływem silnych medykamentów to problem w całej Unii Europejskiej. Badania pokazują, że ponad 25 proc. spośród 88 milionów osób w wieku 15 - 64 lata zażywało takie środki. Mogą one w znacznym stopniu wpływać na zachowania za kierownicą, a w połączeniu z alkoholem stanowią śmiertelne zagrożenie na drodze.

Posłuchaj
00:29 ŚLĘZAK 3.mp3 Leki też są niebezpieczne! (Na luzie/PRK)

Otwartym pozostaje pytanie, czy polski system kar za jazdę po pijanemu skutecznie odstrasza kierujących na podwójnym gazie. Patrząc na policyjne statystyki – chyba nie bardzo...


Patryk Michalski


CZYTAJ TAKŻE: