Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Mendyk 06.08.2010

Gavrylyuk i Hobson na polskim tropie

2 sierpnia w Filharmonii Narodowej dwóch wirtuozów fortepianu złożyło hołd polskiej muzyce oraz historii. Z bohaterami wieczoru rozmawiały Barbara Schabowska oraz Anna Skulska
Gavrylyuk i Hobson na polskim tropie
Posłuchaj
  • Dyrygent Jacek Kasprzyk opowiada Barbarze Schabowskiej o Uwerturze Polonia Elgara
  • Alexander Gavrylyuk opowiada o swoich zmaganiach ze specyfiką repertuaru polskiego
  • Ian Hobson opowiada o swoich zmaganiach ze specyfiką repertuaru polskiego
Czytaj także

Kiedy w czasie wojny Emil Młynarski, wybitny polski dyrygent koncertujący w latach 1911-16 na Wyspach Brytyjskich, usłyszał hymn na cześć Belgii, napisany przez Edwarda Elgara w hołdzie dla waleczności belgijskich żołnierzy, zwrócił się do kompozytora z prośbą, aby muzyką swą spopularyzował inną sprawę aktualną: sprawę wskrzeszenia Polski niepodległej. Pomysł Młynarskiego przypadł Elgarowi do gustu, zwłaszcza, że dyrygent dostarczył mu wiele oryginalnych, polskich motywów i melodii. Dzieło było gotowe na wiosnę 1915 roku. Przed publikacją Elgar zwrócił się listownie do Igncaego Jana Paderewskiego z prośbą o zgodę na wykorzystanie w Polonii cytatu z Fantazji Polskiej, na co rzecz jasna autor chętnie wyraził zgodę. Elgar włącza do swego poematu cytaty z Warszawianki i innych polskich pieśni patriotycznych, cytat z polskiego hymnu narodowego, ponadto tematy z Nokturnu g-moll Chopina i Fantazji Polskiej Paderewskiego, wplatając je w tkankę własnej muzyki.

''

Alexander Gavryluk, australijski pianista pochodzenia ukraińskiego, swój pierwszy koncert fortepianowy zagrał w wieku dziewięciu lat. Zdobył I nagrodę i złoty medal kolejno: w 1999 r. na III Międzynarodowym Koncercie Pianistycznym pamięci V. Horowitza, rok później na IV Międzynarodowym Koncercie Pianistycznym w Hamamatsu oraz w 2005 r. na Międzynarodowym Konkursie im. Artura Rubinsteina. W tym samym roku firma VAI International nagrała jego koncert na Miami Piano Discoveries Festival. W 2003 r. został oficjalnym artystą Steinwaya. Występował w salach koncertowych na całym świecie. Pracował z takimi dyrygentami jak: Władimir Aszkenazy, Herbert Blomstedt, Oleg Caetani, Dan Ettinger, Władimir Fiedosiejew, Igor Gruppman, Aleksandr Łazariew, Sebastian Lang-Lessing, Michaił Pletniow, Daniel Raiskin, Stefan Sanderling, Leif Segerstam, Jurij Simonow, Hubert Soudant, Władimir Spiwakow, Yoav Talmi czy Bramwell Tovey.

''
Ian Hobson - angielski pianista, dyrygent i pedagog. Studiował grę na fortepianie i organach w Royal Academy of Music, potem kontynuował studia na uniwersytecie w Cambridge. Następnie studiował grę na fortepianie i klawesynie na uniwersytecie w Yale (USA). W 1981 r. zdobył pierwszą nagrodę w Leeds International Piano Competition, co zapoczątkowało jego międzynarodową karierę. Zdobył również srebrne medale na międzynarodowych konkursach im. Artura Rubinsteina i L. van Beethovena. Studiował u tak wybitnych nauczycieli, jak Sydney Harrison, Ward Davenny, Claude Frank i Menahem Pressler.

Program:

Edward Elgar Polonia

Ignacy Jan Paderewski Fantazja polska op.19

Fryderyk Chopin Koncert e-moll op. 11

Wyk. Ian Hobson – fortepian, Alexander Gavrylyuk – fortepian, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej dyr. Jacek Kaspszyk

Barbara Schabowska rozmawia z ryrygentem Jackiem Kasprzykiem o Uwerturze "Polonia" Elgara:

Alexander Gavrylyuk oraz Ian Hobson opowiadają o swoich zmaganiach ze specyfiką repertuaru polskiego: