Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 28.09.2016

Przewozy Regionalne łapią drugi oddech. Stawiają na nowoczesny tabor

Prawie 630 mln zł kredytu otrzymały Przewozy Regionalne od konsorcjum trzech banków komercyjnych.
Posłuchaj
  • O "drugim życiu" Przewozów Regionalnych, które zamierza zainwestować ponad 600 mln zł w nowy tabor, w Ekspresie Gospodarczym radiowej Jedynki./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Pieniądze przeznaczone zostaną przede wszystkim na zakup i modernizację taboru kolejowego.

Jeszcze rok temu Przewozy Regionalne, największy krajowy przewoźnik, stały w obliczu bankructwa.

̶  Dziś, po restrukturyzacji, odzyskują wiarygodność na rynku - mówi Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która sprawuje nadzór właścicielski nad spółką.

Przewozy wreszcie nad kreską

Jak podkreśla, po pierwszym półroczu firma notuje zyski we wszystkich rodzajach działalności.

̶  Oczywiście proces zmiany firmy będzie długi, mówi gość radiowej Jedynki.

Najważniejszy jest pasażer, dlatego inwestycje w nowoczesny tabor

̶  Spółka Przewozy Regionalne nie zmienia się sama dla siebie, lecz dla pasażerów, bo oni są najważniejsi - podkreśla jej prezes, Krzysztof Mamiński.

̶  Dlatego proponujemy lepszy, nowocześniejszy tabor, bo z nim spotyka się codziennie 220 tysięcy pasażerów –mówi prezes.

Przetargi na nowy tabor zostaną ogłoszone w przyszłym tygodniu.

Przewozy chcą długich umów z marszałkami województw

̶  Spółka finalizuje też umowy z kilkoma marszałkami na przewozy pasażerów - dodaje Mamiński.
Wyjaśnia, że mowa jest o Małopolsce, Dolnym Śląsku i województwie łódzkim, bo tam obowiązują umowy jednoroczne.

Jednocześnie dodaje, że z tymi województwami trwają rozmowy na podpisanie kontraktów trzyletnich.

Przewozy Regionalne: ważny społecznie biznes

̶  Projekt Przewozów Regionalnych jest wiarygodny finansowo i ma dużą wartość społeczną - mówi Włodzimierza Kocan, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego, jednego z trzech, który wyłożył pieniądze.

Jak podkreśla, finansowanie w wymianę taboru ma olbrzymie znaczenie dla gospodarki, chociażby pod kątem przemieszczania się osób.

̶  Obecna inwestycja oznacza zastrzyk pieniędzy również dla gospodarki – mówi.

Bank Gospodarstwa Krajowego wyłożył połowę sumy kredytu, czyli ponad 300 milionów zł. Na drugą część złożyły się Bank Zachodni WBK i PKO BP.

Dodajmy, że dziś  Przewozy Regionalne wożą pasażerów nie tylko w kraju,  ale także do Kowna, Berlina, a w czasie weekendów - na Słowację

Aleksandra Michałek – Tycner, jk