Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Konto Usunięte Konto Usunięte 19.07.2020

Kampania "Sprawdzaj, czytaj, pytaj!". Prezes UOKiK tłumaczy, jak nie dać się oszustom

Rusza ogólnopolska kampania społeczna UOKiK ostrzegająca konsumentów przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy. O szczegółach projektu w Polskim Radiu 24 mówił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu.

"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!" to tytuł nowej kampanii społecznej. Ma ona zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją.

Czytaj więcej
pieniądze złotówki złoty 1200.jpg
"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!". UOKiK ostrzega przed oszustami i naciągaczami

Ze skarg napływających od konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

Prezes UOKiK wskazuje, że w trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową. Oszuści doskonale bowiem wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność, a ponadto są świetnymi manipulatorami. - Potrafią oni przekonać do tego, że ich oferta jest wyjątkowa i ograniczona dla wąskiej grupy odbiorców. Gwarantują oni wysoki zysk bez ponoszenia ryzyka. Szansa, że utracimy nasze oszczędności jest jednak bardzo wysoka - podkreślił gość PR24.

Posłuchaj
23:04 _PR24_AAC 2020_07_19-15-33-53.mp3 Prezes UOKiK o akcji "Sprawdzaj, czytaj, pytaj!" (Temat dnia/Gość PR24)

"Musimy dać sobie czas"

Tomasz Chróstny przedstawiał w audycji sposoby na uniknięcie oszustów. Zaznaczył, że nigdy nie można dać się ponieść emocjom, "bo zawsze mamy prawo do tego, by dać sobie czas na podjęcie decyzji".

- Jeżeli ktoś wskazywałby, że teraz trzeba wykorzystać jego ofertę, to już powinno to być bardzo poważnym ostrzeżeniem - informował prezes UOKiK.

- Powinniśmy poprosić o to, aby szczegóły oferty, regulamin i umowę przesłano nam mailem albo na adres stacjonarny. Wszystko po to, byśmy mogli na piśmie zweryfikować, z kim właściwie zawieramy umowę i co to jest za produkt - powiedział Tomasz Chróstny. - Musimy prosić o czas i dokumenty - dodał prezes UOKiK.

Czytaj więcej
shutterstock_1170864478.jpg
"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!". Trudna sytuacja powoduje, że aktywują się oszuści

Gość PR24 polecił również, żeby weryfikować opinie o danym przedsiębiorcy w internecie. - Warto poszukać informacji o samym produkcie, na czym on właściwie polega. Jeżeli to jest przedsięwzięcie inwestycyjne to, kto je gwarantuje - wskazał Tomasz Chróstny.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

* * *

Audycja: Temat dnia/Gość PR24

Prowadzący: Magdalena Złotnicka

Goście: Tomasz Chróstny (prezes UOKiK)

Data emisji: 19.07.2020

Godzina emisji: 15.35

jp