Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Tomasz Jaremczak 09.09.2020

"Pierwsze loty w 2027 roku". Marcin Horała o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

- Program inwestycyjny CPK to 100 mld złotych. Czy jest w Polsce podmiot prywatny, który mógłby wygenerować takie nakłady inwestycyjne? Nie ma i długo nie będzie. Tylko państwo jest zdolne do prowadzenia polityki kontrcyklicznej, by działać wbrew trendom gospodarczym. Rozwijać programy, które umożliwią wyjście z kryzysu - mówił na antenie Polskiego Radiu 24, odnosząc się do postępu prac przy projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. CPK.
Poseł Marcin Horała (PiS)Poseł Marcin Horała (PiS)PR24

Gość Polskiego Radia 24 zapewnił, że program inwestycyjny realizowany jest zgodnie z planem. - Podpisaliśmy umowy na inwentaryzacje środowiskowe. Przyrodnicy ruszyli w teren cztery razy większy niż miasto stołeczne Warszawa. Umożliwi to później uzyskanie decyzji środowiskowej. To kolejny etap, który trzeba pokonać dla przygotowania inwestycji. Wielkie inwestycje publiczne są szczególnie potrzebne w czasach zwolnienia gospodarczego. Program inwestycyjny CPK to 100 mld złotych. Czy jest w Polsce podmiot prywatny, który mógłby wygenerować takie nakłady inwestycyjne? Nie ma i długo nie będzie. Tylko państwo jest zdolne do prowadzenia polityki kontrcyklicznej, by działać wbrew trendom gospodarczym. Rozwijać programy, które umożliwią wyjście z kryzysu - tłumaczył Marcin Horała.

Czesław Warsewicz 1200.jpg
Prezes PKP Cargo: pandemia pokazała, że najpewniejszym środkiem transportu towarów jest kolej

Sieć kolejowa

Mówiąc o znaczeniu budowy portu lotniczego, Marcin Horała zwrócił uwagę na nowe połączenia kolejowe, które powstaną po to, by z różnych części kraju móc szybko dotrzeć do CPK. - Sieć połączeń kolejowych to trzy czwarte programu inwestycyjnego CPK. Przez ostatnie 30 lat zwijaliśmy kolej. Zlikwidowano ponad 5 tys. kilometrów linii kolejowych, wybudowano zaledwie 50 km. W Czechach, miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają połączeń kolejowych, jest kilka. W Polsce jest ich prawie 100. Sieci kolejowej potrzebujemy w Polsce nawet bez budowy lotniska - podkreślił wiceminister infrastruktury. Dodał, że Europa Środkowo-Wschodnia powinna mieć takie centra jak CPK. - Ze względu na wielkość i położenie geograficzne kraju powinny być położone właśnie w Polsce - podkreślił.

Ambitny program

Harmonogram przewiduje, że pierwsze samoloty wystartują z CPK w roku 2027. - W tym samym czasie chcemy oddać do użytku kilka linii kolejowych, w tym Warszawa-CPK-Łódź. To niezwykle ambitny program. Tak szybko tak dużych lotnisk nie buduje się w Europie. Dołożymy wszelkich starań, by wszystko odbyło się zgodnie z planem - oznajmił Marcin Horała.

Wykup ziemi

Jeszcze w tym roku rozpocznie się wykup ziemi pod CPK. - W polskim prawie wykup ziemi występuje na zaawansowanym poziomie inwestycji. My chcemy się dogadać. Zaproponujemy program dowolnego wykupu. Dla właścicieli dużych gospodarstw rolnych będzie to propozycja biznesowa. Kupujemy ziemię za tyle, ile jest obecnie warta, ale umawiamy się, że po powstaniu CPK będzie ponowna wycena i podział wartości. Chodzi o to, by ludzie nie przetrzymywali do ostatniej chwili ziemi, licząc na to, że jej wartość wzrośnie - tłumaczył. 


Posłuchaj
12:29 PR24_MPLS 2020_09_09-14-33-42.mp3 Marcin Horała o realizacji CPK (Temat dnia/Gość PR24)

 

Marcin Horała jest jednym z gości Forum Ekonomicznego w Karpaczu. W trzydniowym wydarzeniu, którego organizatorem jest Fundacja Instytut Studiów Wschodnich, biorą udział eksperci, politycy, przedstawiciele rządu i przedsiębiorcy z kraju oraz zagranicy. 

Więcej w nagraniu. 

***

Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"
Prowadzący: Adrian Klarenbach 
Gość: Marcin Horaławiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. CPK
Data emisji: 09.09.2020
Godzina emisji: 14.33

PR24