Wariacje wiolonczelowe Ludwika van Beethovena na temat z "Czarodziejskiego fletu" Mozarta wydane zostały stosunkowo późno, lecz numer opusowy nie powinien nas zwieść. Jest to bowiem dzieło wczesne, jeszcze u schyłku XVIII wieku napisane. I niesie ze sobą ogromny ładunek młodzieńczego entuzjazmu i wirtuozerii, zarówno pianistycznej, jak i wiolonczelowej.
Z kolei Sonata g-moll Fryderyka Chopina to dzieło kompozytora doświadczonego - w istocie miało się okazać ostatnim utworem w dorobku Chopina. Partia wiolonczeli napisana była z myślą o Auguście Franchomme'ie, jedynym bodaj prawdziwym francuskim przyjacielu kompozytora. Dzieło to należy do najwybitniejszych utworów w tym gatunku na wiolonczelę i zajmuje również poczesne w historii muzyki polskiej ako jeden z najważniejszych utworów kameralnych - obok młodzieńczego Chopinowskiego Tria g-moll.
Sonata A-dur Césara Francka przeznaczona jest w oryginale na skrzypce. Została ofiarowana w prezencie ślubnym sławnemu skrzypkowi Eugene’owi Ysaÿe'owi, który wykonał je podczas uroczystości weselnych. Urzekające piękno tego utworu pociągnęło za sobą liczne transkrypcje partii melodycznej - wykonuje się ten utwór nawet na saksofonie. Dziś usłyszymy Sonatę w wersji wiolonczelowej.
Zaprasza Grażyna Teodorowicz
Program
Ludwig van Beethoven 12 wariacji F-dur op. 66 na temat arii "Ein Mädchen oder Weibchen" z opery "Czarodziejski flet" Mozarta
Fryderyk Chopin Sonata g-moll op. 65
César Franck Sonata skrzypcowa A-dur w wersji na wiolonczelę i fortepian
Wyk. Antonio Meneses – wiolonczela, Menahem Pressler – fortepian
(Warszawa, 28.08.2010)
27 marca (niedziela), godz. 19:00