- W czym tkwi kulturotwórcza moc chrześcijaństwa? - pytał kompozytor retorycznie w 1998 roku. - Po pierwsze zdolne jest ono uśmierzać w człowieku nienawiść. Po drugiej w swej najgłębszej istocie stanowi świadomość ludzkiej słabości i nędzy, wyraz metafizycznej pokory. Doświadczenia ludzkości dowodzą, że człowiek rozwija się wraz z metafizyczną pokorą, ginie zaś wraz z metafizycznym wywyższeniem...
KRZYSZTOF PENDERECKI W POLSKIM RADIU - ZOBACZ SERWIS SPECJALNY
Drogę twórczą Krzysztofa Pendereckiego uznać można za konsekwentną realizację sformułowanego powyżej światopoglądu, a ukończone w 1998 roku "Credo" - za jej ukoronowanie. Pisząc to dzieło, kompozytor miał już w dorobku dużą liczbę utworów sakralnych, nie wyłączając słynnej "Pasji", ""Polskiego Requiem" oraz najnowszych "Siedmiu Bram Jerozolimy". W planach była msza, nad którą Penderecki rozpoczął prace już w 1996 roku, właśnie od "Credo". Ów fragment cyklu rozrósł się wkrótce do rozmiarów i ciężaru samodzielnego dzieła. Dzieła wyjątkowo - nawet jak na Pendereckiego - eklektycznego, zaskakująco prostego i bezpośredniego, a przede wszystkim osobistego.
Pierwszą część wieczoru w operze wypełni instrumentalna muzyka polskiego kompozytora w wykonaniu takich światowych znakomitości, jak m.in. skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, wiolonczelista Ivan Monighetti oraz dyrygent Charles Dutoit. A "Credo" poprowadzi Valery Gergiev.
Na transmisję zaprasza Marek Zwyrzykowski. W przerwie koncertu o twórczości Krzysztofa Pendereckiego opowiedzą muzykolodzy.
Program:
Krzysztof Penderecki Tren ofiarom Hiroshimy
Wyk. Sinfonia Varsovia, dyr. Krzysztof Urbański
***
Krzysztof Penderecki Duo Concertante na skrzypce i kontrabas
Wyk. Anne-Sophie Mutter - skrzypce, Roman Patkoló - kontrabas
***
Krzysztof Penderecki Concerto Grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę
Wyk. Arto Noras, Ivan Monighetti, Daniel Müller-Schott - wiolonczele, Sinfonia Varsovia, dyr. Charles Dutoit
***
Krysztof Pendrecki Credo
Wyk. Iwona Hossa - sopran I, Ewa Vesin - sopran II, Agnieszka Rehlis - mezzosopran, Rafał Bartmiński - tenor, Nikolay Didenko - bas, Chór Filharmonii Narodowej (Henryk Wojnarowski - przygotowanie chóru), Chór Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Bogdan Gola - przygotowanie chóru), Warszawski Chór Chłopięcy (Krzysztof Kusiel-Moroz - przygotowanie chóru), Sinfonia Varsovia, dyr. Valery Gergiev
23 listopada (sobota), godz. 19.00