Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Bartosz Chmielewski 05.07.2011

Krzysztof Komeda jako dziedzictwo narodowe

Dziś w Bibliotece Narodowej w Pałacu Rzeczypospolitej przy placu Krasińskich w Warszawie przekazano archiwum jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych.
Krzysztof KomedaKrzysztof Komedamat. promocyjne
Posłuchaj
  • Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej, o przekazaniu archiwum Krzysztofa Komedy
  • Tomasz Makowski o zawartości archiwum po Krzysztofie Komedzie
  • Tomasz Motyka o pracach konserwatorskich nad archiwum Krzysztofa Komedy
Czytaj także

W przekazaniu archiwum wzięli udział muzycy i rodzina artysty - powiedział IAR dyrektor Biblioteki Narodowej, dr Tomasz Makowski. Spuściznę po zmarłym w 1969 roku artyście stanowią rękopisy muzyczne, bogata korespondencja, zbiór fotografii, nagrania oraz dokumenty osobiste przekazane przez spadkobierców: siostrę - Irenę Orłowską oraz pasierba - Tomasza Lacha. Uroczyste podpisanie umowy, przekazanie archiwum Krzysztofa Komedy oraz spotkanie z darczyńcami, przyjaciółmi i współpracownikami kompozytora połączone z prezentacją niektórych obiektów odbyło się w środę o godzinie 11.00.

Wśród licznych partytur, które wzbogacą zbiory Biblioteki Narodowej, znajduje się między innymi muzyka do filmów fabularnych takich jak: "Jutro premiera" (1961), "Walter P-38" (1962), "Zbrodniarz i panna" (1963), "Smarkula" (1963), "Prawo i pięść" (1964), "Bariera" (1966), "Nieustraszeni pogromcy wampirów" (1967), "Riot" (1968), "Dziecko Rosemary" (1968) oraz filmów dokumentalnych, takich jak: "Okolice peronów" (1964), "Alkohol" (1965), "Z powodu papierosa" (1966).

Spuścizna kompozytora

Przekazane Bibliotece Narodowej rękopisy muzyczne wraz ze znajdującymi się w archiwum listami montażowymi oraz licznymi notatkami artysty w wielu przypadkach ilustrują proces powstawania kompletnych dzieł filmowych. Archiwum zawiera także rękopisy pojedynczych utworów Komedy takich jak "Crazy Girl" (1961) z filmu "Nóż w wodzie", "Svantetic" (1965), "Night-time Daytime Requiem" (1967), a także muzykę do spektakli: "Niebezpieczny wiek" (1962) oraz "Śniadanie u Tiffany’ego" Teatru Komedia w Warszawie (1965).

Wśród spuścizny kompozytora znajdują się również rękopisy stanowiące nieznane aranżacje standardów jazzowych oraz nigdy niewykorzystane przez artystę autorskie kompozycje - między innymi muzyka dla zespołu NOVI, która powstała z myślą o ścieżce dźwiękowej do filmu "Nieustraszeni pogromcy wampirów", jednak ostatecznie nie została w nim wykorzystana.

Obszerna dokumentacja zgromadzona w archiwum zawiera zarówno korespondencję Krzysztofa Komedy z firmami fonograficznymi, wytwórniami filmowymi, teatrami, filharmoniami oraz jazz-klubami, jak i listy prywatne do żony Zofii oraz rodziców, pisane głównie podczas pobytu w Skandynawii i Stanach Zjednoczonych. Część tej korespondencji dokumentuje przyjaźń Krzysztofa Komedy z Romanem Polańskim.

Przekazany Bibliotece Narodowej zbiór fotografii to zarówno oficjalne portrety muzyka jak i zdjęcia prywatne z dzieciństwa, wczesnej młodości, licznych podróży czy koncertów. Wśród osobistych dokumentów Komedy znalazły się między innymi świadectwa szkolne, legitymacje oraz indeks z okresu studiów w Akademii Medycznej w Poznaniu. Dopełnieniem zbioru są taśmy szpulowe zawierające nagrania utworów Komedy.

Dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski poinformował, że archiwum Krzysztofa Komedy zostanie poddane przeglądowi konserwatorskiemu, a następnie szczegółowo opracowane i udostępnione badaczom. Podobnie jak w przypadku innych przekazywanych Bibliotece Narodowej archiwów (takich jak spuścizna Zbigniewa Herberta, Leszka Kołakowskiego, archiwum rodzinne Miłoszów) zostanie opracowany i wydany inwentarz ułatwiający badaczom dostęp do zbiorów. Znaczna część archiwum Krzysztofa Komedy zostanie także udostępniona w czytelniach BN w formie plików elektronicznych.

Dziś po 22.00 w audycji Michała Margańskiego "Mało Obiektywnie", poświęconej Komedzie, gościem będzie Leszek Możdżer. Zapraszamy do słuchania >>>