Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Urszula Kacprzak 12.04.2021

Prof. Irena Poniatowska: Chopin czuł się poetą

- Twórczość Chopina jest typu emocjonalnego, a to dla poetów jest pożywka. Tam, gdzie nie ma emocji, zostaje rzeczywistość, a przecież wiersz musi od rzeczywistości uciekać w pewną nieskończoność, pewien absolut, musi nas odrywać - tłumaczyła w Programie 2 Polskiego Radia prof. Irena Poniatowska, muzykolog, autorka publikacji "Chopin w poezji".
Posłuchaj
  • Prof. Irena Poniatowska, muzykolog o publikacji "Chopin w poezji" (Poranek Dwójki)
Czytaj także

Chopin, jego muzyka, ale także osobowość, historia życia, przedwczesna śmierć, wreszcie polskość - wszystko to niezmiennie przyciąga poetów. Na rynku wydawniczym pojawiła się praca prof. Ireny Poniatowskiej, która - jak czytamy w opisie - stanowi próbę realizacji jednej z największych romantycznych tęsknot sztuki, idei correspondence des arts, zogniskowanej na sylwetce i twórczości Fryderyka Chopina. 

Posłuchaj
08:34 Poranek Dwójki12 kwiecień 2021 08_35_56.mp3 Prof. Irena Poniatowska, muzykolog o publikacji "Chopin w poezji" (Poranek Dwójki)

 

Do napisania książki badaczkę zainspirowały dwa czynniki: miłość do poezji i metafory poetyckiej oraz czas, na który przypadło życie Chopina z kwitnącą wówczas korespondencją sztuk. - To jest odniesienie twórczości, postaci i postawy Chopina do poezji - podkreśliła badaczka.


fryderyk chopin 663x364.jpg
Fryderyk Chopin: zabierzcie przynajmniej serce me do Warszawy

- Podjęłam temat piękna w muzyce i w poezji. Od antyku poezja i muzyka były niezwykle związane, a w XIX wieku doszło do apogeum jedności tych sztuk - mówiła prof. Poniatowska. - Poezja w XIX wieku rządziła wszystkimi sztukami, dlatego że postawa poetycka była obowiązująca zarówno w sztuce wizualnej jak i w muzyce.

Czytaj także:

Także barwy obecne w kompozycjach Chopina w sposób skodyfikowany odzwierciedlają wiersze, o czym opowiadała rozmówczyni Dwójki. - On na fortepianie był kolorystą. Widziano to wszystko od bieli i srebra do czerni - opisywała. - Biel i srebro w momentach, kiedy poeta pisał o anielskości, o boskości muzyki Chopina, potem była cała gama la note blue, czyli błękitu, aż do ciemnego lazuru z pobłyskiem niebieskim i wreszcie czerń jako symbol wielkiej potencji twórczej i głębi. Tam nie było kolorów radości, cały ten kod to był właściwie tragizmem życia Chopina i jego emocji.

Źródło: Polska Poezja/Cyprian Kamil Norwid - Fortepian Chopina

Publikacja "Chopin w poezji" zawiera ok. 130 ilustracji malarstwa polskiego i europejskiego. 

*** 

Prowadziła: Dorota Gacek

Gość: prof. Irena Poniatowska (znawczyni Chopina)

Data emisji: 12.04.2021

Godzina emisji: 8.30

Materiał został wyemitowany w audycji Poranek Dwójki.