Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 06.06.2021

Gorący spór o ograniczenie prędkości!

W niemieckiej polityce zapowiada się gorący okres! Nie chodzi tu wcale o wybory nowego kanclerza, ale o zmiany w prawie dotyczące ogólnokrajowego ograniczenia maksymalnej prędkości na autostradach.

Bundestag i Bundesrat – dwie izby niemieckiego parlamentu – odrzuciły śmiałe propozycje socjaldemokratów i "zielonych" ograniczające prędkość na niemieckich autostradach do 130 km/h.

Takie regulacje obowiązują już na wybranych odcinkach części landów, lecz pomysł wdrożenia ich w całym kraju to chybiony pomysł – przekonuje opozycja.

Eksperci dodają – To kiełbasa wyborcza i walka o głosy, a nie rzeczowe podejście do tematu. Wprowadzenie ograniczeń prędkości, spowoduje tylko niepotrzebne zamieszanie.

Niemcy znane są z braku limitów prędkości na autostradach. Okazuje się jednak, że na blisko jednej trzeciej ograniczenia już obowiązują. Co więcej, znaczna część Niemców opowiada się za limitem prędkości na autostradzie. Z badań przeprowadzonych dwa miesiące temu przez federalne Ministerstwo Środowiska wynika, że 64 proc. respondentów „zdecydowanie” lub „raczej” wprowadziłoby ogranieczenie do 130 km/h.


Andreas Scheuer, federalny minister transportu twierdzi, że: – Mamy o wiele ważniejsze zadania na głowie, niż ciągłe umieszczanie tego bardzo emocjonalnego tematu w witrynie naszego sklepu, do którego większość klientów i tak nie ma wstępu. Na około jednej trzeciej autostrad obowiązują już ograniczenia prędkości, a większość wypadków ma miejsce na drogach krajowych – mówi. Polityk wzywa jednocześnie do lepszej kontroli ruchu oraz wykorzystanie nowych elektronicznych systemów.

Obniżając prędkość nie ma szans na poprawę bezpieczeństwa. Poza tym, po co nam supernowoczesne samochody naszpikowane super systemami bezpieczeństwa, skoro nie można będzie nimi szybko się przemieszczać? - pytają komentatorzy i publicyści.


Liczba ofiar śmiertelnych na drogach w Niemczech regularnie spada od 1990 roku – na przestrzeni lat na autostradach to aż 72 procent. Co jest tego przyczyną? Wynika to głównie z lepszej jakości dróg oraz postępu technologicznego. Dzięki licznym asystentom samochody są dziś bezpieczniejsze, niż kiedykolwiek wcześniej.

Wątpliwe, aby kompromis udało się osiągnąć jeszcze w tym roku. Niezależnie od przekonań, kierowcy zostaną wciągnięci w politykę. Czy nadchodzą zmiany? Niebawem się przekonamy! 


ŁS

CZYTAJ TAKŻE:


Źródło: https://www.autozeitung.de/tempolimit-120-autobahn-195623.html