Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 03.12.2020

(Afera?) Hybridgate

Samochód tani, cichy i ekologiczny - ideał, prawda? W ten sposób producenci przedstawiają jedno z technologicznych odkryć ostatnich lat – pojazdy hybrydowe. Czy rzeczywiście jest to prawdziwy opis?

Technologia, która w zamyśle miała być łącznikiem między klasycznymi pojazdami z silnikami spalinowymi, a elektryczną rewolucją, znalazła się w ogniu krytyki. Mowa tu o samochodach hybrydowych typu plug-in (PHEV), czyli tych, które ładowane są z zewnętrznego gniazdka.

Bombardowani reklamami i pozytywnymi komentarzami dotyczącymi tej technologii często pomijamy głosy wielu ekologów, którzy twierdzą, że produkcja, sprzedaż i promocja tego typu pojazdów może z czasem być stawiana obok jednej z głośniejszych afer dekady – dieselgate. 

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (T&E) wynika, że hybrydy plug-in nie są tak „czyste” jak przedstawiają to producenci. Rzeczywisty wpływ na ekosystem ładowanych z gniazdka pojazdów, nie napawa optymizmem. Wyniki są zaskakujące – emisja szkodliwych gazów okazuje się być kilkukrotnie wyższa, niż ta deklarowana przez producentów.

Źródło: YT

Czego dokładnie dotyczy nagonka na hybrydy plug-in? Dlaczego ekolodzy postanowili przeprowadzić badania tych pojazdów?

Posłuchaj
00:54 Nagonka na producentów "Elektyków" (Rozrusznik/PRK) Nagonka na producentów "Elektyków" (Rozrusznik/PRK)

Eksploatacja aut (zarówno tych spalinowych, jak i hybrydowych typu plug-in) ma ogromne znaczenie dla żywotności pojazdu. Producenci zakładają, że jeśli posiadacze PHEV będą je regularnie ładować, umożliwi to bezemisyjną jazdę przez kilkadziesiąt kilometrów.

Czy to możliwe, że nieodpowiedni sposób użytkowania może wpłynąć na wyniki badań?

Posłuchaj
01:05 Jak prawidłowo używać hybrydy typu plug-in? (Rozrusznik/PRK) Jak prawidłowo używać hybrydy typu plug-in? (Rozrusznik/PRK)

Hybrydy plug-in pojawiają się już nie tylko w segmentach dużych i luksusowych aut, ale także wśród tańszych i mniejszych samochodów. Podobnie jak pojazdów typu SUV, powinno się ich używać nieco inaczej niż klasyczne auta spalinowe.

Być może niewiedza dotycząca właściwej eksploatacji pojazdu stanowi fundament negatywnych wyników wyżej wymienionych badań. 

Posłuchaj
00:59 Użytkowanie samochodu plug-in (Rozrusznik/PRK) Użytkowanie samochodu plug-in (Rozrusznik/PRK)

Przedstawiciele T&E nie mają wątpliwości, że obecnie hybrydy plug-in, zamiast łączyć zalety aut spalinowych i elektrycznych, kumulują w jednym pojeździe największe wady obu tych technologii. Zdaniem ekologów, marketingowe wybiegi producentów polegają na machaniu przed naszymi oczami sztucznie przyczepioną "EKO" etykietą. 

Jakie konsekwencje przyniosą wyniki wyżej wspominanych badań?

Posłuchaj
01:07 Czym mogą skutkować negatywne wyniki badań plug-in'ów? (Rozrusznik/PRK) Czym mogą skutkować negatywne wyniki badań plug-in'ów? (Rozrusznik/PRK)

Przeprowadzone badania i afera "hybrid-gate" może mieć znaczący (pozytywny) wpływ na użytkowanie samochodów przez właścicieli - może doprowadzić do zmiany przyzwyczajeń i zakodować w nich nawyk regularnego ładowania pojazdu.

Posłuchaj
00:46 Skutki dla właścicieli samochodów plug-in (Rozrusznik/PRK) Skutki dla właścicieli samochodów plug-in (Rozrusznik/PRK)

Wielu ekspertów uważa, że hybrydy plug-in to dobre rozwiązanie przejściowe między motoryzacją „spalinową”, a „elektryczną”. Samochody elektryczne to (bez?)spornie przyszłość motoryzacji. Aby jednak ten przełom technologiczny okazał się możliwy, konieczne jest uprzednie wpojenie kierowcom zasad świadomego korzystania z pojazdów. 


Autor: R.Kilen

Gość: Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych