Polskie Radio

Europejski Klub Trójki

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2013 21:07
UE, nauka, innowacyjność.
Audio
Europejski Klub Trójki

Polska osiągnęła skokowo bardzo wysoki poziom skolaryzacji społeczeństwa – mamy niespotykany w dziejach procent ludzi z wyższym wykształceniem, a także studiujących, a jednocześnie nauczyciele akademiccy narzekają na szokujące braki w wiedzy ogólnej młodzieży, przychodzącej na uczelnie. Równocześnie bardzo spadł prestiż polskiej nauki, uderzający jest również niski wskaźnik innowacyjności – nowe technologie raczej sprowadzamy z zagranicy, niż je tworzymy. Nauka jest przedsięwzięciem, które należy zaplanować, w które należy zainwestować i któremu trzeba zapewnić stały dopływ młodych kadr. W kolejnym Europejskim Klubie Trójki rozmawialiśmy o tym, jak w innych krajach naszego kontynentu wyglądają nakłady na naukę oraz wsparcie dla doktorantów. Czy podstawą powinno być samokształcenie, czy też powinien działać instytucjonalny sposób wspierania tych karier, np. poprzez  programy specyficznych studiów na ponad wyższym poziomie. Kolejnym dylematem przenikającym ośrodki akademickie jest pytanie, czy ważniejsza jest praca badawcza, czy praca dydaktyczna. Uniwersytet skupia zarówno wydziały, które mieszczą się w obrębie tego, co w tradycji anglosaskiej nazywa się „science” czyli nauki ścisłe, nauki w ścisłym sensie, ale też wydziały humanistyczne, i czy zatem można wypracować pewne zasady, które sprawdzają się w obydwu przypadkach? Gośćmi audycji byli: dyrektor Narodowego Centrum Nauki - prof. Andrzej Jajszczyk, rektor Uniwersytetu Warszawskiego- prof. Marcin Pałys; oraz dr Maciej Malicki z ruchu społecznego Obywatele Nauki.

Zobacz więcej na temat: Euranet Plus Trójka