Konkurs Podcast Roku to pierwszy ogólnopolski konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Inicjatywa upamiętnia zmarłego w 2021 roku redaktora Janusza Majkę, związanego przez niemal 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie.
"116 111"
Nominowany w kategorii "Nauka, edukacja, technologia" cykl "116 111" wystartował w marcu tego roku. Tytuł jest numerem telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, który od 15 lat prowadzi fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży są w centrum naszych zainteresowań. Audycję prowadzi Katarzyna Stoparczyk – znana słuchaczom Trójki chociażby za sprawą "Zagadkowej Niedzieli". Na potrzeby nowego cyklu dziennikarka spotkała się w radiowym studiu z młodzieżą oraz konsultantami i konsultantkami na co dzień odbierającymi zgłoszenia od dzieci i młodzieży. Powstał ważny i mądry program. Z jednej strony w cyklu możemy usłyszeć o problemach, z którymi stykają się najmłodsi i nastolatkowie, z drugiej – autorka i jej goście zapewniają merytoryczne wsparcie dorosłym opiekunom, którzy często nie wiedzą, jak reagować na problemy dotykające ich dzieci."
"Królestwo Roślin"
Od początku kwietnia 2024 roku, w co drugą niedzielę, na antenie Trójki i w podcastach Polskiego Radia możemy natomiast przenieść się do "Królestwa Roślin", które otrzymało nominację w kategorii "Debiut". Cykl tworzony przez Pawła Sztarbowskiego (na co dzień wicedyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie) ma na celu jak najszerzej rozumianą promocję życia wśród roślin. Zarówno w sensie praktycznym, poradnikowym – ich uprawy w ogrodach, na balkonach, w domach, na działkach, ale też w sensie filozoficznym i psychologicznym – jako potężnego, niedocenianego przez nas królestwa, dzięki któremu żyjemy i możemy przetrwać, a także w sensie kulturowym – jako motywu dla historii sztuki i kultury.
>>> Posłuchaj wszystkich podcastów radiowej Trójki <<<
Nowe media o historii
W kategorii debiutów do tytułu "Podcast roku" nominowana jest także inna produkcja Polskiego Radia - podcast Bartka Makowskiego "Prawda czasu i prawda ekranu". Został on zainspirowany nieustannym pytaniem autora: "Czy tak było naprawdę?". W każdym odcinku - razem z zaproszonymi gośćmi - historykami i ekspertami – Makowski analizuje filmy i seriale, zarówno najnowsze premiery kinowe, telewizyjne oraz dostępne na platformach VOD, jak i klasyki kina historycznego. Weryfikuje także mity, które powielają się w produkcjach na przestrzeni lat, poszukując odpowiedzi na pytanie o ich zgodność z rzeczywistością.
Dzięki unikalnym nagraniom z archiwów, Polskie Radio dostarcza treści o wyjątkowej wartości historycznej i edukacyjnej. Przykładami są także podcasty "Powstanie Warszawskie. Pamięć w eterze", bazujący na autentycznych dźwiękach z czasów Powstania Warszawskiego oraz "A więc wojna! Wrzesień 1939 roku w archiwach Polskiego Radia", który wykorzystuje nagrania z września 1939 roku, w tym materiały z Archiwum Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Jednym z kluczowych politycznych podcastów jest "Strefa wpływów" – wyjątkowy projekt Jedynki, Trójki i Polskiego Radia 24, gdzie Renata Grochal, Jacek Czarnecki i Roch Kowalski wnikliwie analizują wydarzenia polityczne tygodnia. Polskie Radio szybko reaguje na aktualne wydarzenia, czego dowodem jest podcast "Powódź 2024", dokumentujący klęskę żywiołową, która dotknęła południowo-zachodnią Polskę.
Polskie Radio stawia na rozwój podcastów
Zgodnie z nową strategią, Polskie Radio sukcesywnie poszerza swoją ofertę podcastową. Już teraz na platformie podcasty.polskieradio.pl i w aplikacji znajduje się już blisko 230 audycji, w tym około 75 produkcji oryginalnych, które są regularnie wzbogacane o nowe odcinki. Ponadto w ramach rozwoju spółka stworzyła specjalną jednostkę – Agencję Kreacji Projektów Podcastowych, której dyrektor obejmie stanowisko pierwszego października.
Polskie Radio wyróżnia się zróżnicowaną ofertą, wynikającą z bogatego doświadczenia w produkcji treści audio i unikalnej dokumentacji historycznej. Dzięki specjalizacji w tworzeniu wysokiej jakości podcastów, słuchacze mają dostęp zarówno do materiałów edukacyjnych, jak i bieżących analiz politycznych.
Nowe produkcje Polskiego Radia
We wrześniu tego roku Czwórka zaprezentowała cztery nowe oryginalne podcasty:
- "Głosówka" – rozmowy Maćka Motylskiego z ludźmi ze świata audio,
- "Parami" – Ula Kaczyńska opowiada o muzycznych duetach,
- "Z biegiem lat" – Kasia Dydo rozmawia z kobietami o życiu z perspektywy lat,
- "Wychowani na…" – historia polskiego hip-hopu.
To nie wszystko – wcześniej pojawiły się też "Jamrozek wrażliwie" (psychologia), "Nie ma lekko" (o muzyce metalowej) i "Rejon ruchu" (o zdrowym stylu życia).
W październiku zadebiutują kolejne dwa podcasty: "Wychowani na Depeche Mode" i "Wychowani na Muminkach" dla Polskiego Radia Dzieciom.
Zwycięzców czwartej edycji Konkurs Podcast Roku im. Janusza Majki poznamy 30 listopada podczas Gali Finałowej w Rzeszowie. Do 11 listopada można głosować na podcasty na stronie www.podcastroku.pl
***
qch/kmp/rk