Powiemy również o tym, jakich tzw. umiejętności miękkich (rozmowa, słuchanie, akceptacja, słabości własnych i innych) możemy nauczyć dziecko w ciągu tygodnia czy dwóch tygodni ferii.
"Umiejętności miękkie" to nie jest termin ściśle naukowy. Został zapożyczony z języka angielskiego, a następnie spopularyzowany przez osoby zarządzające tzw. zasobami ludzkimi. Mówiąc najogólniej, umiejętności miękkie to psychospołeczne umiejętności życiowe, umożliwiające człowiekowi skuteczne radzenie sobie w najróżniejszych sytuacjach. Wśród kompetencji miękkich są takie, których potrzebujemy do panowania nad swoimi emocjami, a także takie, dzięki którym jesteśmy w stanie funkcjonować wśród ludzi, komunikować się z nimi bez trudu, a także wywierać na nich wpływ.
To po prostu wszelkie umiejętności mniej wymierne, a ich lista jest długa. Należą do nich: asertywność, komunikatywność, odporność na stres, umiejętność pracy w zespole, rozwiązywanie konfliktów, wypracowywanie kompromisów, logiczne myślenie, życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi, samodyscyplina czy dobra organizacja pracy.
Znaczenie tych kompetencji systematycznie rośnie, a rodzice coraz częściej zwracają na nie uwagę chociażby podczas wyboru przedszkola czy szkoły. "Raport o szkolnictwie niepublicznym – 2019" wykazał, że cenione są placówki, w których można liczyć na podmiotowe traktowanie dzieci, dobry kontakt z nauczycielami czy rozwój umiejętności pozanaukowych.
W audycji także:
- kulturalny flesz,
- propozycje turystyczne,
- konkursy,
- kolejny odcinek słuchowiska pt. "Wyspa skarbów".
Zobacz też:
***
Do wysłuchania audycji "Cztery pory roku", w piątek (28.01) o godz. 9.00-12.00, zaprasza Joanna Racewicz
mg