Tylko prawdziwa koncentracja…
Wymienianie laurów i nazwisk, z którymi przyszło pojawiać się na scenie i w studiach nagraniowych klarneciście Szymonowi Klimie, pianiście Dominikowi Wani, kontrabasiście Adamowi Kowalewskiemu i perkusiście Przemysławowi Jaroszowi zajęłoby zbyt dużo czasu i miejsca. Nie mówiąc o ich własnych projektach i wybitnych nagraniach solowych.
Spotykali się w różnych przestrzeniach i składach, aż w głowie Szymona Klimy zakiełkował pomysł, a pozostali koledzy zgodzili się, że we czterech stanowią konglomerat, który spokojnie może przyjąć nazwę IMPROVISION QUARTET. Bo też improwizacja jest tym, co panom wspólnie wychodzi naprawdę znakomicie.
A ponieważ improwizować trzeba na jakiś temat, ci czterej postanowili sięgnąć najpierw do bogatej tradycji muzyki polskiej. Ich poprzednia płyta inspirowana była folkiem ze zbiorów Oskara Kolberga.
Tym razem inspiracją były polskie utwory anonimowe powstałe w średniowieczu i renesansie. Szymon Klima wypatrzył w jednej z bibliotek kilkusetstronicowy zbiór takich melodii zapisanych przed wiekami i to był punktem wyjścia do powstania najnowszego projektu IMPROVISION QUARTET.
Wybór nie był łatwy – w pierwszym kroku Klima wyselekcjonował i zaprezentował kolegom blisko setkę polskich anonimów sprzed wieków. Potem muzycy zaczęli pracować koncepcyjnie nad zawężeniem repertuaru i stworzeniem własnych kompozycji inspirowanych pomysłami dawnych, nieznanych nam dzisiaj twórców.
Próby przed nagraniem członkowie IMPROVISION QUARTET ograniczyli do minimum. Dzielili się tylko swoimi pomysłami, by w ciągu dwu dni sesji w gliwickim studiu Jazovia zarejestrować, nagrywając a vista, siedem improwizowanych kompozycji. To jest możliwe tylko wtedy, kiedy muzycy się lubią, szanują i rozumieją mimo, że do miejsca, w którym się spotkali dochodzili różnymi drogami, używając różnych środków wyrazu, raz zarezerwowanych dla jazzu, raz dla klasyki.
Ostatecznie na próżno szukać na płycie "Anonym" choć śladów tradycyjnego podejścia do wykonań muzyki dawnej. Otrzymaliśmy niezwykle atrakcyjną porcję dźwięków, za których ostateczne brzmienie odpowiada Przemysław Jarosz. I tylko w tytułach, które swoim kompozycjom nadali członkowie IMPROVISION QUARTET daleko pobrzmiewają tytuły oryginalne.
Takiej muzyki nie powstydziłaby się Sala Kongresowa warszawskiego PKiN w najlepszych latach festiwalu Jazz Jamboree!
Lista utworów:
1. Improvision X
2. Septem gaudia
3. Salve
4. Tadanda
5. Modlitwa
6. DuszoMojaDuszo
7. Bonum nocte
Zobacz zespół podczas jednego z występów we wrocławskim Klubie "Vertigo":
Źródło: serwis YouTube.com / oficjalny kanał grupy Improvision Quartet
Szymon Klima występował jako solista grając muzykę klasyczną. Dał się jednak poznać jako reprezentant muzyki improwizowanej w projekcie "Lutosławski Retuned". Prowadzi również autorski kwintet, inspirowany muzyką ludową z różnych regionów Polski.
Dominik Wania jest jednym z najznakomitszych polskich pianistów. Jego debiutancki album "Ravel" z 2013 roku uzyskał liczne nagrody, w tym dwa Fryderyki. Od wielu lat gra w kwartecie Maciej Obary, z którym nagrał kilka albumów.
Adam Kowalewski ma w muzycznym dorobku kilkadziesiąt płyt nagranych między innymi z Erykiem Kulmem, Leszkiem Możdżerem, Adamem Pierończykiem, Jarosławem Śmietaną, Januszem Muniakiem, Edem Cherrym. Przez wiele lat współpracował z Nigelem Kennedym.
Przemysław Jarosz to wrocławski perkusista, który nagrywał między innymi z kwintetem Piotra Barona, grupą Dominika Bukowskiego, Maciejem Fortuną i Krystyną Stańko. Jest też liderem Yarosh Organ Trio, z którym nagrał dwie płyty.
Mat. prasowe / id / rk