Serwis będzie emitowany codziennie o ustalonych godzinach: 6:00, 9:00, 12:00, 15:00, 18:00 i 21:00, jako stały element serwisów informacyjnych. Formatem przypominając serwis pogodowy, program dostarczy dokładnych informacji o kluczowych zagrożeniach, takich jak sezonowe alergie, silne wiatry, smog i zanieczyszczenie powietrza (PM10, PM2.5, NO2), a także o troposferycznym ozonie, tzw. smogu letnim. Audycja obejmie również tzw. zielone godziny - czas, gdy większość zużywanej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych. Serwis Klimatyczny powstał z myślą o przejrzystym i przystępnym formacie, aby codzienne informacje na temat klimatu były łatwo przyswajalne i angażujące oraz by zwracały uwagę na potrzebę proaktywnych działań i odpowiedzialności.
- Jako nadawca publiczny czujemy się zobowiązani do rzetelnego informowania o kwestiach klimatycznych i przeciwdziałania dezinformacji. Serwis Klimatyczny będzie dostarczał sprawdzonych i naukowych danych na temat bieżących zmian klimatycznych, a także podkreślał naszą rolę w budowaniu świadomego społeczeństwa, które ma dostęp do informacji i lepiej rozumie zagrożenia oraz możliwości związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym - mówi Paweł Majcher, redaktor naczelny Polskiego Radia.
Serwis opiera się na zaufanych źródłach, zapewniających aktualne i sprawdzone informacje o klimacie i środowisku. Jednym z kluczowych będzie portal Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW), z którego serwisanci będą czerpać informacje o ostrzeżeniach hydrologicznych, pożarowych i suszy. Bank Danych o Lasach oraz Instytut Badawczy Leśnictwa dostarczą informacji o zagrożeniu pożarowym. Dane dotyczące jakości powietrza będą pochodziły z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego, a także zasobów dotyczących sezonowych alergii. Dodatkowo, serwisanci skorzystają z informacji Polskich Sieci Elektroenergetycznych na temat "Zielonych godzin".
Zobacz też: podcast "Zmiana klimatu">>>
Wprowadzeniu Serwisu Klimatycznego towarzyszyły szkolenia, które miały na celu lepsze zrozumienie zmian klimatycznych przez zespół redakcyjny. Warsztaty zostały przeprowadzone przez redaktorów Polskiego Radia oraz ekspertów z fundacji Climate & Strategy. Dzięki temu pracownicy mogli poznać naukowe podstawy zmian klimatycznych oraz ich przyczyny oraz skutki, co umożliwia przygotowanie profesjonalnego i rzetelnego przekazu. W najbliższych tygodniach eksperci Climate & Strategy przeprowadzą kolejne sesje, poświęcone skutecznym metodom przekazywania informacji o klimacie oraz technikom rozpoznawania i przeciwdziałania dezinformacji klimatycznej.
Mat. prasowe