Polskie Radio

Wigilia droższa niż przed rokiem. Ile zapłacimy za świąteczną kolację?

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2024 07:09
Mimo spadku inflacji, koszyk produktów potrzebnych do przygotowania kolacji wigilijnej będzie o 5,2 proc. droższy niż przed rokiem - wynika z wyliczeń "Rzeczpospolitej".  
Kolacja wigilijna będzie o 5,2 proc. droższa niż w ubiegłym roku
Kolacja wigilijna będzie o 5,2 proc. droższa niż w ubiegłym rokuFoto: Grand Warszawski/shutterstock

Inflacja spadła, ale produkty wciąż drożeją

W wyliczeniach wzięto pod uwagę podstawowe produkty. Za kolajcę dla czteroosobowej rodziny trzeba będzie zapłacić 162 zł. Ceny, choć rosną wolniej niż w ubiegłym roku, to jednak nadal są relatywnie wysokie. W 2023 roku cena koszyka wigilijnego wzrosła o 6 proc.

Według wyliczeń "Rzeczpospolitej" za tegoroczny wynik odpowiadają m.in. ceny warzyw czy mąki, które poszły w górę. Mniej kosztują z kolei mak, grzyby, czy oleje roślinne. Podobnie zresztą, jak ceny ryb - to za sprawą licznych promocji organizowanych przez sieci handlowe. 

- W 2024 roku koszyk podstawowych produktów na świąteczny stół jest droższy średnio o ok. 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. To kolejny wzrost w ostatnich latach, ale już nie tak dotkliwy jak przed rokiem, gdy zestaw świątecznych produktów przeanalizowanych przez nas był droższy o 13 proc. wobec 2022 roku. Pomiędzy grudniem 2023 a 2024 w największym stopniu podrożały soki, czekolada i niektóre przyprawy - twierdzi dyrektor ASM SFA Kamil Kruk. 

- W najmniejszym stopniu drożały kawa i słodkie napoje, ale są też takie produkty, których ceny spadły. Są wśród nich majonez, masa makowa czy filety śledziowe. Obecne ceny są konsekwencją wielu czynników, w tym napiętej sytuacji geopolitycznej, zmian na rynkach surowców oraz wzrostu kosztów produkcji i transportu - dodał. 

Polacy szukają oszczędności

Cena nadal pozostaje kluczowym aspektem, decydującym o tym, czy konsumenci kupią dany produkt. Jako najważniejszy czynnik wskazało ją 78,5 proc. ankietowanych. Często decydują również promocje (70 proc.) czy jakość produktu (53,3 proc.)

72 proc. respondentów będzie w Wigilię szukać oszczędności. Najbardziej skorzystają na tym sklepy, które oferują najlepsze promocje. Wybiera się do nich 57,5 ankietowanych. 

"Wśród najbardziej stresujących aspektów zakupów wymieniano tłumy w sklepach z 66 proc., wysokie koszty wymieniło 62 proc., a brak czasu na przygotowania - 37 proc." - pisze gazeta.

Czytaj także:

Źródła: IAR/Rzeczpospolita/egz