Polskie Radio

Warszawa: Most Łazienkowski zamknięty. Konieczne dodatkowe ekspertyzy

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2015 13:20
Nie wiadomo, jak duże straty wywołał pożar, jaki w sobotni wieczór wybuchł pod Mostem Łazienkowskim w centrum Warszawy. Władze miasta zapowiadają, że konieczne będą dodatkowe ekspertyzy.
Audio
Łódź Straży Pożarnej pod Mostem Łazienkowskim w Warszawie
Łódź Straży Pożarnej pod Mostem Łazienkowskim w WarszawieFoto: PAP/Marcin Obara

- Niezbędna jest pogłębiona analiza zniszczeń - powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. Podkreślił, że z mostu trzeba będzie pobrać próbki i dokonać ekspertyz badawczych. - Aby je wykonać trzeba będzie usunąć tę najbardziej zniszczoną część nawierzchni, żeby sprawdzić jak wygląda konstrukcja stalowa pod jezdnią i dopiero wówczas będzie można stwierdzić na ile ten most będzie wyłączony z ruchu - zaznaczył Jacek Kozłowski.
Na razie nie można wpuścić ruchu nawet na buspasy, które wyglądają na niezniszczone. - Bezpieczeństwo wymaga jednak dokładniejszego sprawdzenia, ten most ma już 40 lat i ten remont generalny był od kilku lat rozważany, być może to dobry moment na podjęcie niewielkich prac naprawczych, nawet jeśli tylko niewielkie by wystarczyły, a przystąpić do bardziej generalnej naprawy, ale to wymaga angażowania dużych środków - powiedział wojewoda mazowiecki.
Na bardziej wyczerpujące wyniki badania stanu Mostu Łazienkowskiego będzie trzeba poczekać według ekspertów co najmniej trzy dni. Według wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza, w przyszłym tygodniu zapadnie decyzja kiedy zostanie wznowiony ruch na moście. Wiceprezydent mówił, że ze wstępnych oględzin mostu wynika, że jego stalowa konstrukcja jest w stosunkowo dobrym stanie. Zastrzegł jednak, że do wydania ostatecznej oceny będzie potrzebna bardziej szczegółowa analiza.

Utrudnienia dla mieszkańców

Zamknięcie mostu oznacza spore utrudnienia dla mieszkańców i kierowców. Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek powiedział, że przyspieszone linie autobusowe przejeżdżające przez Most Łazienkowski zostały wzmocnione o 25 pojazdów. Dotychczasowy węzeł przesiadkowy przy stacji metra Politechnika zostanie przeniesiony w okolice Dworca Centralnego, a objazd będzie kierowany przez Most Poniatowskiego. W jego okolicach zostaną ustawione posterunki kierowania ruchem. ZTM stara się również o wytyczenie buspasa na Moście Poniatowskiego a także o wprowadzenie dodatkowego kursu Szybkiej Kolei Miejskiej z Rembertowa, lecz decyzja w tej sprawie zależy od PKP PLK.


"Niezwykle trudna akcja gaśnicza"
Strażacy podkreślają, że akcja gaszenia płonącego mostu była trudna i długa. Ogień, który zaczął się rozprzestrzeniać w sobotni wieczór, opanowano dopiero po 12 godzinach. - To były działania w ciężkich warunkach - ocenia kapitan Artur Laudy ze stołecznej straży pożarnej. Jak powiedział, największym problemem był dostęp do palących się desek, które tworzyły podest technologiczny.
Akcja była prowadzona też z łodzi. Przełomowym momentem było zastosowanie barki, dzięki której mogliśmy podawać duże ilości wody.
W działaniach brało udział ponad 140 strażaków, w tym dwie grupy ratownictwa wysokościowego, którym ryzykując życie, udało się dotrzeć do źródła pożaru wewnątrz mostu.

Kłopoty MON

Ogień uszkodził kable światłowodowe, dostarczające Internet do Ministerstwa Obrony Narodowej. Resort dzierżawi łącza od firmy zewnętrznej. Rzecznik MON Jacek Sońta zapewnia w rozmowie z IAR, że trwają prace naprawcze. - W chwili powstania pożaru służby techniczne tej firmy natychmiast podjęły działania, by zrobić tzw. obejścia tego uszkodzonego odcinka - powiedział rzecznik MON.
Jacek Sońta dodał, że uszkodzenie nie ma wpływu na wewnętrzną sieć ministerstwa. Bezpieczna jest również korespondencja MON, w tym także ta niejawna.
Wczesnym popołudniem rzecznik poinformował, że "łączność z Internetem w MON została przywrócona". - Firma, od której dzierżawimy łącza poradziła sobie z problemem - napisał na Twitterze.

Drugi pożar w historii Mostu Łazienkowskiego

Most Łazienkowski został wybudowany w latach 1971-1974 - jest częścią Trasy Łazienkowskiej. Konstrukcja mostu wykonana jest z nitowanych i spawanych elementów stalowych. Most ma 423 m. długości. Jego podpory wykonane są z żelbetu. W 1975 roku miał miejsce podobny pożar, rozpoczął się jednak od strony lewobrzeżnej Warszawy - również palił się pomost techniczny znajdujący się pod jezdnią, zniszczona została nawierzchnia trasy.

IAR/PAP/asop

Czytaj także

Eksperci szacują straty po pożarze Mostu Łazienkowskiego

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2015 20:00
Pożar Mostu Łazienkowskiego ugaszony, konstrukcja prawdopodobnie nie została naruszona. Kiedy na trasę wrócą samochody na razie nie wiadomo.
rozwiń zwiń