Od kwietnia UOKiK sprawdza, czy największe podmioty na rynku rolno-spożywczym nie wykorzystują swojej przewagi kontraktowej, odwlekając ponad ustalony termin zapłatę dostawcom lub wprowadzając niekorzystne warunki handlowe.
Wzrost cen w sklepach i bankach. UOKIK przyjrzy się podwyżkom
Sieci handlowe nie płacą na czas rolnikom
Urząd przeanalizował dane o płatnościach 96 największych podmiotów w branży spożywczej i handlowej. Zdecydowana większość – 70 przedsiębiorców – zalegała z płatnościami wobec rolników i dostawców. Łączna kwota zaległości wyniosła prawie miliard złotych, a największymi dłużnikami były sieci handlowe.
Po interwencji prezesa UOKiK, 20 firm natychmiast uregulowało opóźnienia w całości, a 37 kolejnych spłaciło zaległości w części. Łącznie przedsiębiorcy zapłacili ponad 15 tys. faktur na kwotę niemal 400 mln zł.
Postępowania wyjaśniające nadal trwają. Prezes UOKiK bada w tej chwili, czy w okresie epidemii najwięksi gracze zmienili swoją praktykę handlową na niekorzyść mniejszych kontrahentów, a także obejmuje działaniami kolejne podmioty.
UOKiK sprawdza warunki umów handlowych
Prezes Tomasz Chróstny wyjaśnia, że postępowania UOKiK nie skupiają się jedynie na płatnościach. Szczegółowo analizowane są zapisy w zawieranych przez tych przedsiębiorców kontraktach.
UOKiK wszczyna postępowanie ws. Biedronki. Chodzi o oznakowanie warzyw i owoców
- Nie akceptujemy wprowadzania przez dużych graczy rynkowych warunków, które narzucają kontrahentom nieproporcjonalne i sprzeczne z zasadami współżycia społecznego zasady realizacji dostaw - podkreśla szef tej instytucji.
Gdzie można zgłosić fakt niezapłacenia za fakturę ?
UOKiK przypomina, że za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w sektorze rolno-spożywczym grozi kara finansowa do 3 proc. obrotu firmy.
UOKiK uruchomił specjalny formularz, który ułatwi zgłoszenie nieprawidłowości. Wejdź i wypełnij https://ankieta.uokik.gov.pl/formularz-zgloszenie-przewaga/.
PR24/IAR/PAP/sw