Zaznaczmy jedno - jazda na hamulcu ręcznym to nie drift. Jest nim technika wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg.
Aby spróbować swoich sił w tym zakresie trzeba przełamać kilka psychicznych barier – jedną z nich jest konieczność dodawania gazu na zakręcie. Patrząc na driftujące samochody można odnieść wrażenie, że generalnie nie ma w tym nic trudnego. To jednak tylko pozory. Z jakimi problemami spotykają się amatorzy driftu?
00:32 [i] 8 (mp3cut.net).mp3 Trudności w nauce driftu (Na luzie/PRK)
Tor wybacza błędy. Ulica nie.
Przy odpowiedniej motywacji okazuje się, że odszukanie miejsca przeznaczonego do bezpiecznego driftowania nie jest trudne. Wbrew pozorom takich miejsc w Polsce nie brakuje. Najlepszymi miejscami do treningu poślizgu kontrolowanego są tory. Dlaczego?
Tory uwzględniają podstawową kwestię związaną z treningiem - możliwość popełnienia błędu. Infrastruktura jest przygotowana pod to, aby każda pomyłka została Ci "wybaczona". Tory wyścigowe poza główną trasą mają wydzielony obszar, który często ratuje nie tylko samochód, ale i życie kierowcy. Wypadając z drogi mamy dużo zielonej/wolnej przestrzeni – bez drzew, rowów i innych pułapek. Dodatkowo żwir rozsypany w kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa miejscach pomaga wytracić prędkość i zmniejsza ryzyko katastrofy do minimum.
Trening pod okiem zawodowców, nie kolegów
Można założyć, że jeżeli miłośnicy motor sportu i adrenaliny wyszaleją się na odpowiednio zabezpieczonym torze, to nie będą wygłupiać się już na drodze. Jeżeli przy tym nauczą się kontrolować poślizg, będą mieli okazję zastosować wiedzę w praktyce w czasie niespodziewanej utraty przyczepność.
Czy każdy nadaje się do driftowania? Paweł Grosz, który uczy jazdy w poślizgu kontrolowanym jasno wskazuje, kto może brać udział w kursie:
00:10 [i] 2. ADDP kto moze wziac udzial.mp3 Kto może uczyć się driftu (Na luzie/PRK)
00:24 [i] 10. ADDP dlaczego warto.mp3 Dlaczego warto wziąć udział w kursie driftu (Na luzie/PRK)
00:27 [i] 4. ADDP jaki cel kursu.mp3 Czego nauczysz się na kursie driftu? (Na luzie/PRK)
-
Driftu nie da się trenować zwykłym tylnonapędowym samochodem. Konieczne modyfikacje powinny obejmować m.in. zwiększenie skrętu, zaspawanie dyferencjału różnicowego, czy usztywnienie zawieszenia. Kiedy już tak przygotowany wóz dostaniemy w swoje ręce (i nogi) - możemy zacząć trening!
00:41 [i] 3. ADDP jakim autem trening.mp3 Czy każde auto nadaje się do nauki driftu? (Na luzie/PRK)
00:31 [i] 9. ADDP co daje kurs w codziennej jezdzie.mp3 Czy nauka driftu przydaje się w codziennej jeździe? (Na luzie/PRK)
Teoretycznie łatwe, praktycznie skomplikowane
Niezależnie co trenujemy, z czasem (szybciej lub wolniej) przychodzą także postępy. Aby samodzielnie nauczyć się wprowadzania auta w kontrolowany poślizg i panowania nad kierunkiem jazdy potrzeba bardzo dużo czasu. Dziesiątki samodzielnie "przetrenowanych" godzin mogą dać znacznie gorsze efekty, niż pół godziny z zawodowcem.
Drift to jazda w poślizgu, a nie kręcenie bączków czy ósemek. Umiejętność dobrania odpowiedniej prędkości, ustawienia auta w odpowiedni kąt czy precyzja prowadzenia determinują sukces w drifcie.
00:44 [i] 5. ADDP ile trwa i jakie sa cwiczenia.mp3 Ćwiczenia driftu - jak i jak długo trenować?
00:29 [i] 6. ADDP jakie cwiczenia i kroki dalej.mp3 Drift - ćwiczenia praktyczne
Umiejętność driftu jest szczególnie przydatna w sezonie zimowym. Częste oblodzenia, marznący deszcz i gołoledź mogą sprawić, że niespodziewanie wpadniesz w poślizg i utracisz kontrolę nad pojazdem. Sęk w tym, abyś potrafił nad nim zapanować i stał się nie tylko aktorem, ale też scenarzystą spektaklu, od którego zależą losy wielu bohaterów tej opowieści.
Wiktoria „Moto Złośnica” Jurczewska
CZYTAJ TAKŻE: