Polskie Radio

Remont dworca Warszawa Zachodnia. Uwaga! Kolejarze zamkną podmiejską linię średnicową

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2023 12:27
25 czerwca kolejarze zamkną podmiejską linię średnicową w Warszawie. Przyczyną jest kolejny etap prac związanych z modernizacją dworca Warszawa Zachodnia i układu komunikacyjnego wokół niego. To oznacza, że pociągi regionalne, podmiejskie i aglomeracyjne ominą stacje Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota oraz Warszawa Powiśle.
Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia będzie kosztować około 2 miliardów złotych. Część środków pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.
Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia będzie kosztować około 2 miliardów złotych. Część środków pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Foto: Twitter/Konrad Majszyk

Modernizacja jednego z największych dworców kolejowych w kraju trwa od 2020 roku. Prace spowodowały ograniczenie przepustowości linii średnicowej. Pojawiła się konieczność zmiany trasy wielu pociągów. W tej chwili część składów obsługujących trasy dalekobieżne zaczyna i kończy kursy na stacjach Warszawa Główna, Warszawa Gdańska, czy Warszawa Wschodnia – tak aby ominąć linię średnicową.

W okolicach świąt wielkanocnych na dwa tygodnie wyłączono z ruchu podmiejską część tej trasy. Teraz przerwa będzie dłuższa.

Od 25 czerwca pociągi kursujące w kierunku zachodnim rozpoczną lub zakończą swój bieg na stacji Warszawa Zachodnia. Składy odjeżdżające w kierunku wschodnim rozpoczną bieg na stacji Warszawa Wschodnia. Część składów pojedzie tak zwaną linią obwodową – przez stację Warszawa Gdańska.

Linia średnicowa

Dziś z linii średnicowej korzysta w ciągu doby ponad 260 pociągów podmiejskich i regionalnych. Zastępcze trasy nie mają takiej przepustowości, a to oznacza, że część kursów trzeba będzie na czas wakacji odwołać. Przedstawiciele PKP PLK zapowiedzieli, że będzie to dotyczyć kilku procent połączeń obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie. Zmniejszy się także częstotliwość kursowania pociągów należących do warszawskiej SKM.

Podróżujący, którzy będą się chcieli dostać do centrum Warszawy, będą musieli się przesiąść do pociągów dalekobieżnych, które dojadą na stację Warszawa Centralna. Na razie nie zapadła decyzja o honorowaniu biletów różnych przewoźników w Warszawie.

Takie utrudnienia potrwają do 2 września. W czasie wakacji będą kontynuowane prace związane z budową tunelu pod dworcem zachodnim, a także prace związane z budową zadaszenia nad peronami 4 i 5, a także dokończenie budowy samych peronów.

Od września podróżujących czekają kolejne trudności. Zostanie zamknięty peron Warszawskiej Kolei Dojazdowej.  Ostatnią stacją, na której składy zabiorą pasażerów, będzie Reduta Ordona. Taki stan potrwa do czerwca 2024 roku.

Wszystkie prace związane z modernizacją dworca mają się zakończyć w drugiej połowie przyszłego roku.

Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia będzie kosztować około 2 miliardów złotych. Część środków pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.

Czytaj także:

IAR/Aleksander PszoniakPR24.pl/mk

Czytaj także

Podwarszawski Tłuszcz będzie miał nowy dworzec PKP. Rozpoczęła się jego budowa

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2023 14:26
Spółka PKP podpisała umowę z wykonawcą robót budowlanych i przekazała mu plac budowy. W Tłuszczu powstanie całkowicie nowy budynek dworca kolejowego. Planowany termin jego otwarcia to koniec 2023 roku. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polregio chce zainwestować w nowy tabor kolejowy. Największy projekt inwestycyjny od 20 lat

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2023 10:26
Firma Polregio złożyła do Centrum Unijnych Projektów Transportowych 10 wniosków o współfinansowanie zakupu 98 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Wartość projektów przekracza 3 mld zł netto.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Program Inwestycji Dworcowych. Dworzec w Milanówku został otwarty po rewitalizacji

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2023 12:15
Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego w Milanówku pod Warszawą. Inwestycja została zrealizowana w ramach tak zwanego programu dworcowego, w ramach którego rewitalizowanych jest około 200 tego typu obiektów. 
rozwiń zwiń