Fundusze pochodzą z Krajowego Programu Odbudowy i są przeznaczone na modernizację odcinków Chabówka - Rabka Zaryte i Klęczany - Nowy Sącz. Wartość całego kontraktu, to ponad 1,1 miliarda złotych.
Kolejarze podkreślają, że prace zwiększą komfort, bezpieczeństwo i atrakcyjność ekologicznego transportu w Małopolsce.
Pociągi wrócą po 20 latach
Pociągi pasażerskie na tę trasę wrócą po ponad 20 latach przerwy. Dzięki temu wzrośnie dostępność do kolei, komfort i bezpieczeństwo.
Przedstawiciele PKP PLK wskazują, że kolej, jako atrakcyjny i ekologiczny środek transportu, będzie efektywniej wykorzystywana w przewozach pasażerskich i towarowych.
Czytaj także:
Mieszkańcy miejscowości, położonych w pobliżu trasy kolejowej zyskają lepszą dostępność komunikacyjną. Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe perony będą między innymi na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei.
Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.
Umowy podpisane
Umowę na modernizację odcinka Chabówka - Rabka Zaryte, za blisko 370 milionów złotych zrealizuje firma Budimex. Kontrakt dotyczący odcinka bocznica Klęczany - Nowy Sącz, za nieco ponad 780 milionów złotych, zrealizuje konsorcjum w składzie: Torpol oraz Intop Warszawa.
Projekty umożliwią uzyskanie efektów eksploatacyjnych pod koniec 2025 roku, gdzie będziemy mogli od strony Nowego Sącza do Klęczan podróżować pociągiem, czyli trasy pociągów będą mogły być wydłużone.
Czytaj także w tvp info: Modernizacja polskiej kolei. Teraz nowy dworzec będzie miał Koszalin
Modernizacja linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie "Podłęże - Piekiełko". Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Zacznie się ona we wsi Podłęże w gminie Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do miejscowości Mszana Dolna. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, której modernizacja właśnie się rozpoczyna.
Z analiz wynika, że realizacja projektu "Podłęże - Piekiełko" umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej godziny.
Czytaj także na i.pl: PKP PLK zainwestuje w rozbudowę sieci kolejowej gdańskiego portu. Koszty inwestycji mają przekroczyć miliard złotych
Wiosną tego roku inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków KPO. Umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantuje dofinansowanie inwestycji w wysokości ponad 3,9 miliarda złotych w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy.
Czytaj także:
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk