Polskie Radio

Przełomowe odkrycie w dziedzinie fotoniki

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2024 20:00
Naukowcy z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, we współpracy z Instytutem Fizyki Polskiej Akademii Nauk, Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk oraz innymi instytucjami z Włoch, Islandii i Australii, dokonali przełomowego odkrycia w dziedzinie fotoniki.
Perowskity to materiały, które wykazują wyjątkową wszechstronność i mogą być stosowane w wielu dziedzinach  od ogniw słonecznych po lasery
Perowskity to materiały, które wykazują wyjątkową wszechstronność i mogą być stosowane w wielu dziedzinach – od ogniw słonecznych po laseryFoto: Taylan Celik/shutterstock.com

Zespół zademonstrował nowatorskie metody tworzenia kryształów perowskitowych o precyzyjnie określonych kształtach, które mogą być używane w technologii fotonicznej jako falowody, sprzęgacze, rozdzielacze i modulatory. Wyniki badań, opublikowane w prestiżowym czasopiśmie "Nature Materials", przedstawiają również osiągnięcia w dziedzinie laserowania krawędziowego.

Więcej opowiedział w audycji "Eureka" prof. Michał Matuszewski z Instytutu Fizyki PAN.

Poza tym w audycji:

GLOWS (GLObal solar Wind Structure) to jeden z 10 instrumentów, które znajdą się na pokładzie satelity NASA IMAP (The Interstellar Mapping and Acceleration Probe). Jako jedyny w historii misji kosmicznych NASA, GLOWS jest całkowicie polskim instrumentem, który został zaprojektowany i zbudowany w Centrum Badań Kosmicznych PAN. Będzie badał wpływ wiatru słonecznego na gaz wodorowy znajdujący się w Heliosferze. Pozwoli też na analizę rozkładu międzygwiazdowego neutralnego wodoru (ISN H) oraz słonecznego ciśnienia promieniowania działającego na atomy wodoru.

Gość: prof. Maciej Bzowski z Centrum Badań Kosmicznych PAN

Na audycję "Eureka" w poniedziałek (2.09) po godz. 19.30 zaprosił Jakub Domoradzki.

kk