Minister Marcin Korolec zmienił rozporządzenie określające maksymalne normy natężenia hałasu, co umożliwi ograniczenie liczby ekranów dźwiękochłonnych przy nowobudowanych drogach. Według rozporządzenia, dopuszczalny poziom hałasu podniesiono do 68 decybeli w ciągu dnia i do 60 decybeli w nocy. Dotychczasowe normy były jednymi z najostrzejszych w Unii Europejskiej: limitem była granica od 50 do 65 decybeli w ciągu dnia i od 45 do 55 decybeli w nocy. „Takie rozwiązanie ma zapobiec nadmiernemu stosowaniu ekranów akustycznych przy zachowaniu podstawowego standardu ochrony zdrowia mieszkańców przed negatywnymi skutkami hałasu” – argumentuje minister.
Resort prowadził w tej sprawie konsultacje m.in. z Ministerstwem Transportu, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. „Na początek proponujemy rozwiązanie, które można szybko i skutecznie wdrożyć. Nowe rozporządzenie podwyższa dopuszczalne limity hałasu ale przy zachowaniu minimalnego, tolerowanego pod względem zdrowia standardu. (…) To pierwszy krok na drodze do rozwiązania problemu plagi nieskutecznych ekranów” – tłumaczy Marcin Korolec. Zapowiada jednocześnie dalsze prace nad ograniczeniem liczby barier dźwiękochłonnych.
Rozporządzenie wejdzie w życie w ciągu dwóch tygodni.