Teatr Polskiego Radia

"Somosierra" w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2013 22:25
W sobotni wieczór o 22:25 radiowa Dwójka przypomni słuchowisko nagrodzone Grand Prix XI Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry - Sopot 2011". Reżyseria radiowa Pawła Łysaka.
Laureaci Grand Prix festiwalu Dwa Teatry - Sopot 2011 dla najlepszego słuchowiska Somosierra, reżyser Paweł Łysak i autor opracowania muzycznego Tomasz Obertyn.
Laureaci Grand Prix festiwalu "Dwa Teatry - Sopot 2011" dla najlepszego słuchowiska "Somosierra", reżyser Paweł Łysak i autor opracowania muzycznego Tomasz Obertyn.Foto: (fot. PAP/Adam Warżawa)

Autor: 
Paweł Sztarbowski
Reżyseria: 
Paweł Łysak
Realizacja: 
Tomasz Perkowski
Opracowanie muzyczne: 
Tomasz Obertyn

Obsada: 
Arkadiusz Jakubik (Napoleon)
Marian Jaskulski (Generał Montbrun)
Małgorzata Witkowska (Matka I)
Marta Nieradkiewicz (Matka II)
Roland Nowak (Szpotański)
Michał Czachor (Krzyżanowski)
Piotr Żurawski (Kozietulski)
Jakub Ulewicz (Sokołowski)
Karolina Adamczyk (Matka III)
Artur Krajewski (Dziewanowski)
Magdalena Łaska (Żona)

 

Laureaci
Laureaci Grand Prix festiwalu "Dwa Teatry - Sopot 2011" dla najlepszego słuchowiska "Somosierra", reżyser Paweł Łysak i autor opracowania muzycznego Tomasz Obertyn.

 

Autorskie słuchowisko Pawła Sztarbowskiego to próba rozprawienia się z romantycznym paradygmatem Polaka gotowego do walki „za wolność naszą i waszą”. Autor odwołuje się do historycznej szarży polskich szwoleżerów, którzy zdobyli przełęcz Somosierra, otwierając Napoleonowi drogę do Madrytu. Ta krwawa batalia skonfrontowana jest z głosami kobiet – „matek i żon bohaterów z Somosierry”, które jako jedyne podają w wątpliwość sens tej walki. Słuchowisko w ironiczny sposób krytykuje egzaltowane bohaterstwo Polaków, wszystkich „męczenników sprawy polskiej”. Jest o tym w Polsce i dziś do myślenia.

PAWEŁ SZTARBOWSKI - absolwent Wydziału Filozofii i Socjologii UW, studiował Wiedzę o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie, w Instytucie Sztuki PAN pisze doktorat o najnowszym polskim teatrze, autor kilkuset tekstów o teatrze publikowanych m.in. w „Notatniku Teatralnym”, „Dialogu”, „Didaskaliach”, „Opcjach”, „Newsweek Polska”, „Wprost”. Pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Współpracownik Teatru Polskiego Radia i Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Na Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie prezentowane były słuchowiska w jego adaptacji: w 2009 roku Dziady według Adama Mickiewicza (prod. Polskie Radio S.A.), a w 2010 roku Mimesis według opowiadań Pawła Huellego (prod. Polskie Radio Pomorza i Kujaw).

PAWEŁ ŁYSAK – absolwent Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, University of Toronto oraz Wydziału Reżyserii Dramatu warszawskiej PWST. W 1998 r. wraz z Pawłem Wodzińskim założył „towarzystwo teatralne”. Jako reżyser debiutował spektaklem Roberto Zucco Bernarda M. Koltesa (1992). Zrealizował m.in. Antygonę w Nowym Jorku J. Głowackiego (Teatr im. Osterwy w Lublinie 1993), Bachantki Eurypidesa (Teatr im. A. Mickiewicza, Częstochowa, 1995), Sędziowie S. Wyspiańskiego (Teatr Polski, Warszawa, 1998). W ramach „towarzystwa teatralnego” zrealizował Shopping and Fucking M. Ravenhilla (Teatr Rozmaitości, Warszawa, 1998), Ogień w głowie M. von Mayenburga (1999). W 2005 r. zrealizował Iwanowa Antoniego Czechowa w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi, a trzy lata później Sen Nocy Letniej W. Szekspira. W 2008 r. wyreżyserował nagradzaną Sprawę Dantona S. Przybyszewskiej. Często pracuje w Teatrze Polskiego Radia, na VII Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2007” został nagrodzony za reżyserię słuchowiska Witaj w tej krainie wg prozy M. Nowakowskiego. Obecnie dyrektor Teatru Polskiego im. H. Konieczki w Bydgoszczy. W 2009 roku został laureatem nagrody Paszport Polityki 2008 „za konsekwentne budowanie ambitnego repertuaru, za łączenie kolejnych premier z dyskusjami i akcjami aktywizującymi widzów, teatr i miasto” oraz Lauru im. Andrzeja Szwalbego.

 
TOMASZ PERKOWSKI – reżyser dźwięku, z Polskim Radiem związany od 1992 r. Od 2005 r. pracownik Teatru Polskiego Radia. Realizator audycji muzycznych, magazynów, audycji dokumentalnych, reportaży, słuchowisk i innych form radiowych. Na Ogólnopolskim Konkursie Reportażu Radiowego „Polska i Świat” w 1997 r. otrzymał nagrodę za realizację To nie jest zawód dla Starszych Państwa, natomiast realizowane przez niego reportaże Powódź wszystkich Polaków (1998) i Kosowo z daleka (1997) otrzymały Grand Prix na Festiwalu Premios Ondas, a w 2002 i 2005 r. Grand Press. Wielokrotny laureat Festiwalu „Dwa Teatry” za realizację akustyczną słuchowisk Szalona lokomotywa i Układanka (2006), Recycling (Grand Prix 2007), Osiedle oraz Nie używaj tego ognia (2009). Reportaże i słuchowiska w jego realizacji reprezentowały Polskie Radio również na festiwalach Prix Europa oraz Prix Italia.

 TOMASZ OBERTYN – dziennikarz i ilustrator muzyczny. Absolwent Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2000-2006 był uczniem Państwowej Szkoły Muzycznej w Warszawie, gdzie ukończył klasę kontrabasu. Uczył się także kompozycji i dyrygentury. Był jednym z organizatorów Uczniowskiego Forum Muzycznego, prezentującego uczniowską twórczość kompozytorską. Przez kilka lat członek zarządu Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej Jeunesses Musicales. Od 2007 r. jest stałym współpracownikiem Teatru Polskiego Radia, a od 2008 r. także radiowej Dwójki, gdzie m.in. współprowadzi audycję Słuchaj świata. W 2009 roku przygotował w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu opracowanie muzyczne spektaklu Czyż nie dobija się koni w adaptacji i reżyserii Julii Wernio.