Stosunek, jaki dzieci będą miały do zakochania i jak będą się wtedy zachowywać zależy od stylu przywiązania, który jest wypracowywany w dzieciństwie. O stylu bezpiecznym mówimy wtedy, gdy dziecko ufa mamie, czuje się przy niej bezpiecznie. Efektem tego będzie darzenie zaufaniem osoby, w której jest się zakochanym. W stylu ambiwalentnym dziecko podchodzi do zakochania z dystansem i obawą, czy jego uczucia zostaną odwzajemnione. Jest to spowodowane lękiem z dzieciństwa przed rozstaniem. Trzeci styl nazywany jest unikającym i jest skutkiem braku poczucia bezpieczeństwa i odtrąceniem przez mamę. – Ten styl powoduje, że tak naprawdę budując relacje z innym człowiekiem czujemy się skrępowani w tej relacji i wywołuje to u nas taką trudność w obcowaniu z kimś – powiedziała Marzena Martyniak, psycholog.
Zakochanie to stan, który opiera się na silnych emocjach i pasji. W momencie nawiązania relacji opartej na zakochaniu rozwijamy umiejętność komunikowania się, uczymy się budować wsparcie oraz dostrzegać potrzeby innych. Miłość natomiast jest trwalsza i skoncentrowana na drugiej osobie. Kiedy jesteśmy zakochani, mamy tendencję do idealizowania wybranka. Odczuwamy wtedy także dużo silnych emocji, w tym zazdrość, tęsknotę, ale też radość i przyjemne pobudzenie, które sprawia, że uczucie to staje się intensywniejsze. Dlatego też, jeśli rodzice starają się wtedy odsunąć od siebie zakochanych, mogą spowodować jedynie wzrost pobudzenia, a tym samy przedłużenie stanu zakochania.
58:19 2021_09_10 21_02_08_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 10 września godz. 21:02
Sposób w jaki można wtedy wspierać dziecko zależy od jego wieku. Około 6 roku życia mogą wystąpić pierwsze dziecięce miłości. Rodzice mogą wtedy wytłumaczyć ten stan oraz zapewnić, że zauroczenie jest naturalne. W przypadku starszych dzieci, uważa się, że są one gotowe na budowanie relacji wieku 15-18 lat. Jeśli zechcą wtedy chodzić na randki, rodzice mogą razem ustalić ich miejsce, dzięki czemu stworzy się bezpieczna przestrzeń zarówno dla nich, jak i dla dziecka. Niewątpliwie u dorosłych mogą pojawić się pewne obawy dotyczące np. intymności czy tego, że dziecko zostanie sprowadzone na złą drogę. Korzystne może okazać się wtedy bycie blisko w relacji z dzieckiem. Także w momencie, gdy popełnią one błędy, ponieważ rzadko kiedy uczymy się na doświadczeniach innych osób.
60:06 2021_09_10 22_02_07_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 10 września godz. 22:02
Zazwyczaj rodzice starają się zredukować swój stres i mieć poczucie kontroli. Są też takie osoby, które dają swoim dzieciom więcej przestrzeni lub dyktują warunki. Z drugiej strony pojawić się może reakcja milczenia, ponieważ rodzić nie chce, aby dziecko się na niego obraziło albo nie wie, jak powinien się zachować. Niemniej jednak, brak jakiejkolwiek reakcji może być odebrane przez dziecko jako brak zainteresowania jego życiem i odrzucenie.
Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Mikołaj Foks
Gość: Marzena Martyniak, psycholog / Instytut Rozwoju Emocji
Data emisji: 10.09.2021
Godzina emisji: 21.00.
Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.
Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.
Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam!
Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.