Teoria więzi mówi, że istnieją 3 bądź 4 typy przywiązania dzieci, z czego jeden wzorzec jest tzw. bezpieczny. Styl ten jest najzdrowszy i objawia się m.in. radością na widok mamy i zniwelowaniem stresu wynikającego z jej wcześniejszego zniknięcia. Test obcej sytuacji pozwala na zobaczenie i zrozumienie więzi między dzieckiem, a opiekunem. Polega on na tym, że maluch pojawia się np. z mamą w pokoju pełnym zabawek, gdzie obecna jest jeszcze jedna osoba. Po pewnym czasie rodzic wychodzi i następuje obserwacja zachowania dziecka.
Niektóre dzieci będą dalej bawić się zabawkami, podczas gdy inne zaczną krzyczeć bądź płakać. Wynika to z tego, że rozłąką z rodzicem wzbudza w nich ogromny stres. W momencie, gdy maluch zaczyna płakać osoba obecna w pokoju stara się odwrócić jego uwagę oraz bada, ile czasu zajmie mu powrót do eksplorowania pomieszczenia; czy zacznie się bawić lub dalej będzie zaniepokojony. Chociaż test ten nie pokazuje całego dziecka, a jego zachowanie zależy też od jego wrażliwości czy temperamentu, może on ujawnić, które z nich nie ma bezpiecznej relacji z rodzicem.
59:09 2021_07_27 22_00_16_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 27 lipca godz. 22:00
Istotne są także reakcje malucha po powrocie opiekuna do pokoju. – W przypadku dzieci, które mają nawiązaną tę bezpieczną więź z rodzicem, takie dzieci najczęściej rzucają się w objęcia mamy. Cieszą się na jej widok, ale też mogą odreagować napięcie, które przeżyły płacząc chwilę, z tym, że po jakimś czasie, zazwyczaj jest to kilka minut, wracają do takiego spokojnego, zrównoważonego stanu – skomentowała Marta Szperlich Kosmala. Zauważyć to można także przy odbieraniu dzieci z przedszkola. Jeśli przebywający tam maluch zachowuje się spokojnie, a po zobaczeniu rodzica zaczyna np. biegać czy krzyczeć, jest to naturalna reakcja na stres. Jego wcześniejszy spokój może być efektem silnego niepokoju i lęku, który w efekcie ograniczał jego emocjonalność.
Aby dziecko mogło się uspokoić potrzebuje wsparcia zrównoważonej osoby dorosłej. To dlatego, ponieważ jego układ nerwowy nie potrafi się jeszcze sam wyregulować. Jeśli chcemy maluchowi pomóc wrócić do równowagi, zamiast go uspokajać czy zagadywać lepiej go obserwować w milczeniu. Wynika to z tego, że dla dzieci rodzic stanowi emocjonalny outsourcing. Zarażając go spokojem i zrównoważeniem pomagamy mu się uspokoić.
Niemniej jednak, aby było to możliwe rodzic musi być dostępny emocjonalnie czyli gotowy do kontaktu. Nie tylko w przypadku, gdy maluch zwraca się z prośbą o pomoc, trudnością, ale też w sytuacji, gdy się cieszy lub chce się bawić. Tak więc można powiedzieć, że opiekun pełni rolę morskiej latarni, która wskazuje maluchowi drogę, gdy zmaga on się z wieloma emocjami. Poprzez dzielenie się swoim doświadczeniem czy wewnętrzną kontrolą odkrywamy dla niego przestrzeń do przeżywania wrażeń i uczuć.
---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---
Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Aleksandra Jasińska-Klimaszewska
Gość: Marta Szperlich Kosmala
Data emisji: 28.07.2021
Godzina emisji: 21.00.
Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.
Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.
Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam!
Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.