Z badań wynika, że 70% rodziców nie rozmawia z dziećmi o finansach w ogóle. Unikamy tego tematu nie tylko w sytuacji pogorszenia się sytuacji finansowej. Wynika to najpewniej z tego, że sami mamy niejasny stosunek do pieniądza. Wciąż pokutuje w nas poczucie, że o pieniądzach się nie rozmawia. Badania mówią o tym, że ponad 50% dzieci chciałoby rozmawiać o pieniądzach i wydatkach, chciałoby wiedzieć, ile rodzice zarabiają i skąd się biorą pieniądze. Pracę związaną z mówieniem o finansach powinniśmy zacząć od siebie i zrewolucjonizować swój sposób myślenia o pieniądzach.
59:23 2022_12_29 21_00_29_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 29 grudnia godz. 21:00
59:30 2022_12_29 22_00_31_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 29 grudnia godz. 22:00
Nie ma określonego wieku, w którym należy zacząć rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach, ale nie należy tego odwlekać. – Dziecko powinno być obecne w edukacji finansowej od najmłodszych lat. Oczywiście dopasowujemy te rozmowy do wieku dziecka – mówiła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Beata Piechowska-Olszewska – Wbrew pozorom dzieci biorą udział w naszym życiu finansowym. Widzą, że robimy zakupy, widzą, że płacimy kartą lub gotówką. Dzieci przyglądają się więc podstawowym transakcjom, które wykonujemy w ciągu dnia. Nie odcinajmy ich od tego, a w prosty sposób tłumaczmy, na czym polegają.
Starajmy się zaspokoić finansową ciekawość dzieci, nawet jeśli zadają niewygodne pytania związane z sytuacją finansową. Nie idealizujmy świata finansów, chcąc ochronić dziecko przed prawdą. Jeśli mamy kłopoty finansowe i dziecko to zauważa, musimy z nim o tym porozmawiać dopasowując słownictwo do wieku dziecka. Gdy nie możemy sobie na coś pozwolić, ponieważ mamy mniej pieniędzy, mówmy o tym dziecku. Wytłumaczmy, że być może jest to sytuacja przejściowa, z której staramy się wyjść, ale aktualnie musimy skupić się na rzeczach najważniejszych, a więc na tym, żeby nie zabrakło na opłaty i na podstawowe potrzeby.
Odkładając inne potrzeby na dalszy plan uczymy dziecko, że nie musi mieć wszystkiego od razu i na pewne rzeczy trzeba poczekać i docenić te, które już mamy. Mówiąc o gorszej sytuacji finansowej uświadamiamy dziecko, że w życiu są różne sytuacje, przygotowując je tym samym do życia finansowego. Wychodząc z tego, pokazujemy mu, że takie chwile mijają i sobie z nimi radzimy. Ponadto możemy zaangażować dzieci w naszą sytuację finansową, zachęcając, by dziecko samo zaczęło odkładać pieniądze na coś, o czym marzy, a rodzice nie mogą sobie na to pozwolić.
Jak rozmawiać z dziećmi o ciężkiej sytuacji finansowej lub o jej zmianie? Jak rozmawiać z dziećmi o finansach w ogóle i jak tłumaczyć zmiany, że na przykład nie stać nas już to, by dziecko wyjechało na obóz w ferie?
Audycja: Strefa rodzica
Prowadzi: Joanna Ficińska
Data emisji: 29.12.2022
Godzina emisji: 21.00-23.00
W drugiej godzinie audycji po godzinie 22.00 rozmawiać będziemy o zmianach urlopowych w od 2023 roku. W Kodeksie pracy pojawią się zmiany, które wynikają z unijnej dyrektywy work-life balance.Ile dodatkowych dni, za co, komu i na jakich warunkach będzie przysługiwać w przyszłym roku?
Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.
Czytaj dalej:
Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.
Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali!