W czasie od października 2021 do czerwca 2022 r. organizator planuje zrealizować działania:
1. Międzynarodowa debata on-line rozpoczynająca projekt: Jak zdobyć nową publiczność czytelniczą? Termin: 28 października 2021 r. (Więcej: biblioteka.wroc.pl/jak-zdobyc-nowa-publicznosc-czytelnicza/)
2. Job shadowing bibliotekarzy i edukatorów podczas festiwalu literatury w Norwegii. Termin: 5-8 listopada 2021 r.
3. Dzień polski na Festiwalu w Norwegii/ Dzień norweski na Festiwalu w Polsce - prezentacja trendów we współczesnej lit. dla dzieci. Termin: 7 listopada 2021 r.
4. Warsztat on-line z ekspertami i opracowanie rozwiązań dla Polski i Norwegii w obszarach: metody dotarcia do nieczytających dzieci i rodziców, współczesne skuteczne sposoby komunikacji, budowa publiczności w grupach zagrożonych wykluczeniem. Termin: styczeń – luty 2021 r.
5. Międzynarodowe seminarium z obszaru edukacji czytelniczej i docierania do nowych grup odbiorców – warsztaty, prezentacje, wymiana doświadczeń bibliotekarzy i edukatorów. Publikacja na stronie projektu scenariuszy zajęć w jęz. polskim i angielskim. Termin: luty- kwiecień 2021 r.
6. Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej we Wrocławiu. Termin: 1-5 czerwca 2021 r.
Dlaczego realizowany jest ten projekt?
W całej Polsce, również we Wrocławiu, da się zaobserwować niepokojący spadek zainteresowania literaturą, która zabiega o uwagę młodego człowieka, konkurując z coraz nowszymi technologiami. Napięte relacje rodzinne wywołane izolacją i brak kontaktu z rówieśnikami wpływają destrukcyjnie na dzieci i całe rodziny. Praca ze środowiskiem rodzin w ramach dziesięciu Klubów Rodzica funkcjonujących w rożnych filiach MBP przynosi efekty w postaci wzrostu zainteresowania literaturą - z oferty Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu aktywnie korzystało w 2019 r. (przed pandemią) 135 616 mieszkańców Wrocławia, z tego 22 089 stanowiły dzieci i młodzież do piętnastego roku życia. Ciągle jednak zasięg oddziaływania skupia się na wąskiej grupie zaangażowanych rodziców poszukujących atrakcyjnej oferty dla swoich dzieci. Poza kontaktem z życiem kulturalnym miasta pozostają liczne grupy mieszkańców Wrocławia, w tym mniejszości narodowe. Dodatkowo czas pandemii mocno ograniczył relacje społeczne, co wpłynęło destrukcyjnie na młodych ludzi, dlatego tak ważne jest nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów międzyludzkich. Swoimi działaniami organizator projektu planuje objąć zarówno grupę swoich czytelników, badając jakie są ich oczekiwania, ale przede wszystkim grupę osób, które nie przychodzą do biblioteki i nie korzystają z oferty kulturalnej miasta.
Projekt zakłada kompleksowe działania mające na celu rozwój publiczności. Projekt łączy wysoki poziom merytoryczny Festiwalu Literatury z prostymi aktywnościami (warsztaty kulinarne i gry podwórkowe), by angażować te rodziny, które już korzystają z oferty kulturalnej, jaki i te reprezentujące mniejszości narodowe i etniczne. Ważna jest dla nas grupa z niskim statusem społecznym, która czuje bariery w dostępie do wydarzeń kulturalnych z powodu braku kompetencji czy niedostatecznej znajomości języka. Zamierzamy wprowadzić innowacyjne działania i zaaktywizować instytucje kultury, lokalnych liderów, organizacje, szkoły do działań na rzecz kultury, które będą dostosowane do aktualnych potrzeb dzieci i młodzieży.
Włączanie do kultury nowej publiczności to długotrwały proces. Początkiem będzie wymiana doświadczeń podczas międzynarodowej debaty z ekspertami. Jak zdobyć nową publiczność czytelniczą? https://biblioteka.wroc.pl/jak-zdobyc-nowa-publicznosc-czytelnicza/ , poprzez poznawanie dobrych praktyk i job shadowing na Festiwalu Falturiltu w Norwegii https://www.falturiltu.no/english/ .
Kolejny krok to wspólne wypracowywanie ścieżek rozwoju dla Polski i Norwegii (warsztat metodą desing thinking ) w obszarze metod dotarcia do nieczytających dzieci i rodziców, skutecznych sposobów komunikacji z odbiorcami, budowy publiczności w grupach zagrożonych wykluczeniem.
Następnym etapem będzie szkolenie (Międzynarodowe seminarium) pracujących z dziećmi bibliotekarzy i edukatorów Zaproszeni doświadczeni edukatorzy z Polski i z zagranicy będą pokazywać bibliotekarzom, jak pracować z dziećmi, by rozbudzić ich zainteresowanie książką. Zdobyta wiedza będzie wspierać dalszy rozwój zawodowy i pomoże w znalezieniu odpowiedniego podejścia do młodego, wymagającego czytelnika.
Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej we Wrocławiu, skierowany do dzieci głównie w kontekście rodziny, jako jednostki kształtowania i utrwalania nawyków czytelniczych. Idea Festiwalu opiera się na założeniu, że aktywna postawa opiekunów przekłada się na pozytywne nastawienie dzieci do literatury. Koncentracja na więziach międzypokoleniowych gwarantuje kreowanie nawyków czytelniczych w atmosferze zaufania, kultywowania tradycji i dbałości o tożsamość krystalizującą się w kontekście rodzinnych historii i wartości. Pomost między generacjami budujemy w oparciu o dwie Rady Programowe: złożoną z ekspertów promocji czytelnictwa, w tym uczestników wymiany z Norwegią, oraz drugą, w której zasiądą najważniejsi odbiorcy projektu – dzieci. Obecność obu perspektyw jest gwarancją stworzenia atrakcyjnego programu i wypracowania strategii włączania w kulturę różnych grup wiekowych. Współpraca z norweskim partnerem pozwoli podnieść jakość planowanych działań. Oba festiwale sieciują instytucje, animatorów kultury i podmioty obecne na rynku książki. Są oparte na współpracy, dzieleniu się wiedzą i angażowaniu różnorodnych grup odbiorców. Doświadczenia wyniesione z poprzednich etapów projektu staną się fundamentem naszej strategii działania i poszerzą wartość merytoryczną festiwalu. W trakcie wydarzenia zaprezentujemy wnioski wypływające z międzynarodowej kooperacji.
Program festiwalu będzie realizowany w różnych częściach miasta, co zwiększy dostępność i zasięg wydarzeń. Zależy nam na integracji dzieci i młodzieży w jej środowisku rodzinnym i lokalnym, dotarciu do osób, które nie czytają i rzadko korzystają z oferty kulturalnej.
Trwałym efektem realizacji projektu będzie udostępniona na stronie internetowej publikacja ze scenariuszami zajęć i opisem metodyki - zarówno w języku polskim, jak i angielskim, co zwiększy zasięg oddziaływania projektu. Publikacja będzie narzędziem do wykorzystania dla bibliotekarzy i edukatorów chcących wprowadzić innowacyjne metody pracy z dziećmi i pozwoli implementować ciekawe rozwiązania w bibliotekach w kraju i za granicą.
Liderem projektu jest Miejska Biblioteka Publicznej im. T. Różewicza we Wrocławiu.
Polskie Radio Dzieciom objęło patronatem medialnym projekt "Wyspa Książka - kierunek Północ".
Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.
Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam!
Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.
.