Polskie Radio Dzieciom

Wulkany Afryki ich legendy

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2020 16:00
W tym wydaniu "Opowieści ludów świata", do której wysłuchania warto otworzyć mapę świata, czeka nas wędrówka szlakiem największych wulkanów na naszej planecie. Ta bajkowa podróż powiodła nas przez ogniste góry Europy. Na Islandii i We Włoszech oraz prze Pacyficzny Pierścień Ognia na Oceanie Spokojnym, otaczający niemal wszystkie kontynenty tej części Ziemi. Tam poznaliśmy legendy Azjatyckich wulkanów Japonii oraz Indonezji, Polinezyjskich na Hawajach i Andyjskich w najwyższych górach Ameryki Południowej. Teraz czas na Afrykę.
Kilimanjaro
KilimanjaroFoto: Pixabay

Najwyższy szczyt Afryki to Kilimanjaro. Ten niezwykły masyw zwany jest też dachem Afryki i jest stratowulkanem czyli górą powstałą na skutek wybuchu wulkanu i otaczająca kratę sięgającą w głąb Ziemi i zbudowaną z wulkanicznych skał zastygłej lawy i pyłu wulkanicznego. Kilimanjaro znajduje się w Tanzanii, blisko granicy z Kenią i tak naprawdę to 3 wulkany. Najwyższy Kibo wznosi się na 5895 m. n.p.m., obok są nieco niższe Mawenzi i Shira. Najwyższym punktem Shiro jest Uguru. Utworzony przez fragment kaldery czyli krateru wulkanicznego, który przetrwał do naszych czasów. Jest on uśpiony, ale może wybuchnąć ponownie.

Posłuchaj
59:35 30.05. Opowieści ludów świata.mp3 Kilimanjaro w Afryce i jego legendy. Audycja: Opowieści ludów świata/Polskie Radio Dzieciom_30.05.2020.

Zanim Europejscy kolonizatorzy zdobyli Kilimanjaro, od wieków tereny wokoło zamieszkiwały liczne plemiona koczownicze dla których góra była czymś niezwykłym. Tym bardziej, że wrastała jakby niespodziewanie z rozległych nizin pokrytych lasem równikowym i Sawanną. Rdzenni mieszkańcy oddawali jej boską cześć.

W tej audycji, powędrowaliśmy szlakiem ich dawnych legend. Z Tanzanii u stóp Kilimanjaro, dotrzemy aż do Kamerunu. Na zachodnim wybrzeżu kontynentu, gdzie wznosi się jeden z najaktywniejszych afrykańskich wulkanów.
Zapraszamy do świata opowieści o ognistych górach czarnego lądu.

Audycja: Opowieści ludów świata
Prowadziła: Anna Wójcikiewicz
Data emisji: 30.05.2018
Godzina emisji: 9.00.

Audycja Opowieści ludów świata na antenie cyfrowego, całodobowego Polskiego Radia Dzieciom, w każdą sobotę w godz. 9.00 - 10.00.

Baśnie i legendy od zawsze towarzyszyły człowiekowi. Ludzie przekazywali je sobie z pokolenia na pokolenie, zachowując w nich prastarą mądrość naszych przodków. Tak przetrwały do dziś, a my słuchając ich możemy przenosić się wyobraźnią w najdalsze i najbardziej tajemnicze zakątki naszej pięknej planety Ziemi, poznając magiczne historie ich mieszkańców.

Koniecznie przygotujcie mapę, bo ten bajkowy szlak biegnie przez wszystkie kontynenty i morza świata!

Polskie Radio Dzieciom - całodobowa stacja radiowa dla dzieci i ich rodziców. Co tydzień Polskie Radio Dzieciom nadaje ponad 130 premierowych audycji dla dzieci i rodziców, w tym bajki, audycje kulturalne, edukacyjne, podróżnicze i rozrywkowe.

Codziennie od 7.00 do 21.00 usłyszeć można audycje dla dzieci, wieczorem zaś audycje publicystyczne i muzyczne dla dorosłych z udziałem uznanych ekspertów i wybitnych twórców.

Więcej aktywności stacji można znaleźć w profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.

jo

Zobacz także
Czytaj także

Islandia i niezwykłe wulkany północy

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2020 22:24
Zapraszamy na wędrówkę szlakiem najbardziej aktywnych wulkanów na Ziemi. To niezwykłe wzniesienia, które rozsiane są po niemal wszystkich kontynentach, archipelagach, morzach i oceanach. Ich wyjątkowość polega przede wszystkim na tym, że dają one naukowcom możliwość choć cząstkowego zbadania najbardziej niedostępnej części kuli ziemskiej czyli jej wnętrza. W audycji tej zawitaliśmy u stóp wulkanów Islandii.

Szlakiem największych wulkanów. Pradawne opowieści z Japońskiej góry Fuji

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2020 23:03
W naszej wędrówce szlakiem największych, czynnych wulkanów docieramy do Japonii. Ten niezwykły archipelag położony jest na Oceanie Spokojnym, u zachodnich wybrzeży kontynentu azjatyckiego, na wysokości Chin i Korei Południowej. Rejon ten należy do najbardziej aktywnych sejsmicznie obszarów Ziemi.
Czytaj także

Wulkany Ziemi. Pradawne legendy andyjskich wulkanów

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2020 10:00
W bajkowej i pełnej pradawnych legend wędrówce, podążamy szlakiem największych wulkanów na Ziemi. Ostatnio przemierzyliśmy najbardziej aktywnie sejsmicznie obszary naszej planety czyli Pacyficzny Pierścień Ognia. Ciągnie się on wzdłuż wszystkich kontynentów na Oceanie Spokojnym. To tam skupiona jest największa liczba wulkanów, a większość wysp ma pochodzenie wulkaniczne. Dzieje się tak ponieważ dno Pacyfiku leży na największej płycie tektonicznej Ziemi zwanej pacyficzną, która nieustannie porusza się i trze o inne otaczające ją płyty powierzchni kuli ziemskiej. Co powodują te ruchy?