Powieści na antenie

Nowele

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2017 14:00
W cyklu "Książka do słuchania" Tomasz Borkowski prezentował opowiadania Stefana Grabińskiego, zwanego "polskim Edgarem Allanem Poe".
Audio
  • Stefan Grabiński "W willi nad morzem", czyta Tomasz Borkowski, fragm.1 (Książka do słuchania/Dwójka)
  • Stefan Grabiński "W willi nad morzem", czyta Tomasz Borkowski, fragm.2 (Książka do słuchania/Dwójka)
  • Stefan Grabiński "Szary pokój", czyta Tomasz Borkowski (Książka do słuchania/Dwójka)
  • Stefan Grabiński "Dziwna stacja", czyta Tomasz Borkowski, fragm.1 (Książka do słuchania/Dwójka)
  • Stefan Grabiński "Dziwna stacja", czyta Tomasz Borkowski, fragm.2 (Książka do słuchania/Dwójka)
Sławę Stefanowi Grabińskiemu (na zdj.) przyniosły opowiadania z nurtu horroru kolejowego, osnute wokół motywu pociągu i stacji kolejowej
Sławę Stefanowi Grabińskiemu (na zdj.) przyniosły opowiadania z nurtu horroru kolejowego, osnute wokół motywu pociągu i stacji kolejowejFoto: pixabay/wikimedia/domena publiczna

Horror kolejowy, parapsychologia i fantastyka - to wszystko znajdziemy w prozie słynnego w okresie międzywojennym twórcy opowiadań grozy. Wszystkie jego historie dzieją się jak gdyby tuż obok nas, w dobrze nam znanej scenerii, ale gdy się głębiej w nie wejdzie, owa znajoma rzeczywistość staje się coraz bardziej obca, odmieniona, niesamowita i groźna.

Nowele Stefana Grabińskiego czytał dla Państwa Tomasz Borkowski.

mc

Czytaj także

Poznajcie "Człowieka, który był Czwartkiem"

25.01.2017 17:43
Wiktor Zborowski czytał w Dwójce słynne dzieło Gilberta Chestertona - metafizyczny thriller, w którym nic nie jest takie, jakie się wydaje.
Wiktor Zborowski podczas lektury Człowieka, który był Czwartkiem Gilberta Keitha Chestertona
Wiktor Zborowski podczas lektury "Człowieka, który był Czwartkiem" Gilberta Keitha ChestertonaFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Głęboko zakamuflowany agent tajnej policji, którego zadaniem jest inwigilacja środowisk anarchistycznych, trafia na trop Naczelnej Rady Anarchistów, która skupia wszystkich światowych anarchistów. Postanawia inwigilować to środowisko od wewnątrz. Zadanie to jest jednak wyjątkowo trudne, o czym bohater przekonuje się, gdy poznaje charyzmatycznego przywódcę anarchistów, niejakiego Niedzielę… Szybko okazuje się również, że nikt nie jest tu tym, za kogo się podaje.

Powieść "Człowiek, który był Czwartkiem" to jednak nie tylko trzymający w napięciu kryminał, ale i powieść filozoficzna - jej bohaterowie niejako bezwiednie formułują prawdy, które nie mają charakteru pouczeń, a jednak składają się na całość będącą moralitetem.

Książkę Gilberta Keitha Chestertona w przekładzie Marii Skibniewskiej czytał Wiktor Zborowski.

***

Tytuł audycji: Książka do słuchania 

Czytał: Wiktor Zborowski

Data emisji: 21.12.2016-25.01.2017

Godzina emisji: 19.00

mc/mz

Czytaj także

Posłuchaj opowiadań Herlinga-Grudzińskiego

15.02.2017 20:00
Wybór krótkich próz jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy emigracyjnych w Dwójkowym cyklu "Książka do słuchania" zaprezentował Adam Ferency.
Adam Ferency podczas lektury w Teatrze Polskiego Radia
Adam Ferency podczas lektury w Teatrze Polskiego RadiaFoto: Grzegorz Śledź/PR2
Posłuchaj
25'31 Gustaw Herling-Grudziński "Most. Z kroniki naszego miasta", czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
24'10 Gustaw Herling-Grudziński "Gruzy" cz. 1, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
24'00 Gustaw Herling-Grudziński "Gruzy" cz. 2, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
25'56 Gustaw Herling-Grudziński "Labirynt Casanovy", czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
23'31 Gustaw Herling-Grudziński "Cud", czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
20'34 Gustaw Herling-Grudziński "Książę Mediolanu", czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
20'12 Gustaw Herling-Grudziński "Pierścień", czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
23'51 Gustaw Herling-Grudziński "Kamień filozoficzny", czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
22'03 Gustaw Herling-Grudziński "Srebrna szkatułka" cz. 1, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
26'10 Gustaw Herling-Grudziński "Srebrna szkatułka" cz. 2, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
18'03 Gustaw Herling-Grudziński "Ex voto" cz. 1, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
20'03 Gustaw Herling-Grudziński "Ex voto" cz. 2, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
19'58 Gustaw Herling-Grudziński "Ofiarowanie. Opowieść biblijna", czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
27'50 Gustaw Herling-Grudziński "Wariacje na temat Wielkiej Ucieczki" cz. 1, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
21'40 Gustaw Herling-Grudziński "Wariacje na temat Wielkiej Ucieczki" cz. 2, czyta Adam Ferency (Książka do słuchania/Dwójka)
więcej
GHG  bryla.jpg

"O opowiadaniach Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - podobnie zresztą jak i o całej jego twórczości - pisało bardzo wielu krytyków i recenzentów. Każdy z nich odczytywał tę prozę trochę inaczej. Niezmiennie jednak we wszystkich niemal wypowiedziach zwracano uwagę na dwa aspekty tego pisarstwa: jego wymiar moralistyczny i metafizyczne jądro. One to bowiem sprawiają, że proza ta fascynuje, skłania do przemyśleń, do poszukiwania nowych odpowiedzi na odwieczne pytania o granice poznawalności świata, o celowość ludzkich cierpień, o możliwość przezwyciężenia zła, o to, czy człowiek jest w stanie i czy powinien przeciwstawiać się okrutnym wyrokom losu" - pisze wydawca "Opowiadań zebranych" pisarza, które ukazały się w 1999 roku nakładem Spółdzielni Wydawniczej Czytelnik w opracowaniu Zdzisława Kudelskiego.

A wybitny znawca tej twórczości i przyjaciel pisarza prof. Włodzimierz Bolecki dodaje:

"Jak wielu pisarzy XX wieku Herling upodobał sobie tzw. narrację autorską (w pierwszej osobie), widząc w niej jednak nie tyle możliwość mnożenia wielopiętrowych relacji pomiędzy zmyśleniem a prawdą, co raczej szansę dla upodmiotowienia problemów, jakie przedstawia w swoich utworach. O czymkolwiek bowiem Herling-Grudziński opowiada, opowiada zawsze o sobie - o człowieku, który próbuje zrozumieć ludzi, ich losy, zachowania, postawy.

Narrator tych opowiadań, jako diarysta i eseista, jest prawie zawsze porte parole autora, ale równocześnie – właśnie jako autor całego utworu – poprzez sam akt opowiadania tworzy z narratora konstrukcję stricte literacką. Między autorem a narratorem, a często także i bohaterem jego opowiadań, toczy się dyskretna, ale zarazem skomplikowana gra podobieństw, mistyfikacji, prawdy i fikcji".

"Opowiadania wszystkie" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w opracowaniu naukowym prof. Włodzimierza Boleckiego ukażą się w dwóch tomach w ramach "Dzieł zebranych" pisarza nakładem Wydawnictwa Literackiego. 

© Copyright by The Estate of Gustaw Herling-Grudziński
© Copyright by Wydawnictwo Literackie

All rights reserved

Zobacz serwis specjalny poświęcony Gustawowi Herlingowi-Grudzińskiemu

***

Tytuł audycji: Książka do słuchania 

Przygotowała: Elżbieta Łukomska

Czytał: Adam Ferency

Data emisji: 26.01-15.02.2017

Godzina emisji: 19.00

mc/bch