Zakończył się tranzyt Merkurego, astronomiczne wydarzenie roku

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2016 13:12
Dziś na niebie tak zwany tranzyt Merkurego - planeta Merkury przesunie się na tle tarczy Słońca. To jedno z najciekawszych zjawisk astronomicznych w ostatnim czasie będzie miało miejsce po południu. Potrwa kilka godzin.
Tranzyt Merkurego z 2003 roku.
Tranzyt Merkurego z 2003 roku.Foto: NASA.

Astronomowie przypominają, że nie wolno patrzeć bezpośrednio na Słońce, bo grozi to uszkodzeniem wzroku. Zresztą gołym okiem i tak nic nie można będzie zobaczyć. Potrzebny jest sprzęt ze specjalnym filtrem lub rzucenie obrazu z teleskopu na ekran.

Taką metodą będzie można zaobserwować, jak Merkury pojawi się jako mała ciemna plamka i przesunie się na tle tarczy słonecznej. Można też zajrzeć na strony internetowe NASA lub Europejskiej Agencji Kosmicznej. Początek zjawiska o 13.12 czasu obowiązującego w Polsce, koniec - wraz z zachodem Słońca.

Poprzedni tranzyt Merkurego miał miejsce trzynaście lat temu; następny będzie w za trzy lata, ale taki widziany z Europy- dopiero w roku 2032.

OGLĄDAJ NA ŻYWO:

(IAR)

Merkury był kiedyś pokryty grafitem

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2016 22:22
Powierzchnia planety Merkury mogła być kiedyś pokryta grafitem takim jak w rysikach ołówków. Dowodzą tego naukowcy z amerykańskiego uniwersytetu Johnsa Hopkinsa.

Naukowcy odkryli trzy planety podobne do Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2016 20:00
Odległość tych ciał niebieskich od naszej planety po raz pierwszy pozwoli na zbadanie możliwości istnienia życia poza Układem Słonecznym. O odkryciu pisze czasopismo "Nature".

Plamy na gwieździe innej niż Słońce

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2016 22:22
Astronomowie odkryli plamy na powierzchni gwiazdy odległej o 181 lat świetlnych od Ziemi i 15 razy większej od naszej gwiazdy.