Nauka

Polski element w nowym boeingu

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2007 12:55
Przy udziale polskich inżynierów powstaje supernowoczesny silnik lotniczy, który będzie montowany w najnowszym modelu boeinga.

 

Przy udziale polskich inżynierów powstaje supernowoczesny silnik lotniczy. GEnX-2B będzie montowany w najnowszym modelu boeinga 747-8. Specjaliści z Avio Polska w Bielsku-Białej otrzymali wyłączność na projekt i produkcję części stałej turbiny niskiego ciśnienia.

Krzysztof Krystowski, dyrektor generalny ds. rozwoju Avio Polska mówi, że jest to wydarzenie „absolutnie bez precedensu w historii polskiego przemysłu lotniczego”. Avio bierze udział wraz z General Electric i Ishikawajima-Harima Heavy Industries – IHI w programie stworzenia nowej generacji silników lotniczych GEnX (czyli General Electric Next-generation) – cichszych, oszczędzających paliwo i trwalszych. Bielscy inżynierowie z Avio Polska wykonają projekt, model testowy oraz prototyp części stałej turbiny niskiego ciśnienia silnika o nazwie GEnX-2B. Wszystko to będzie kosztowało 10 mln euro. Polacy jednak wyjdą na swoje, ponieważ sprzedaż w najbliższych latach ma im przynieść ponad 100 mln euro przychodu. A to dzięki temu, że silniki te będą montowane jako jedyne w najnowszym modelu boeinga 747-8. Wersja towarowa 747-8 Freighter zostanie oddana do użytku w 2009 r., a pasażerski 747-8 Intercontinental rok później. Po kilka egzemplarzy wersji towarowej tego czterosilnikowego samolotu zamówili już tacy powietrzni potentaci jak Cargolux, Nippon Cargo Airlines (NCA), Emirates Airline, Guggenheim Aviation Partners (GAP), Korean Air i rosyjska kampania Volga-Dnepr. Pasażerskie boeingi 747-8 chce mieć m.in. Lufthansa.

Oba warianty, towarowy i pasażerski, będą miały długość 76,4 m i rozpiętość skrzydeł 68,5 m. Tym sposobem boeing 747-8 uplasuje się na pozycji drugiego co do wielkości samolotu świata, zaraz po nowym airbusie A380. Ma go za to przewyższać lekkością (o 13 proc., dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych do jego budowy), oszczędnością paliwa i, przez to, niższymi o ok. 20 proc. kosztami eksploatacji.  Boeing 747-8 zabierze na pokład do 467 pasażerów. Nowa technologia silnika, której współtwórcami są Polacy, oraz aerodynamiczne ulepszenia samolotu pozwolą zwiększyć jego zasięg do 14,8 tys. km, umożliwiając ciągłe loty na trasach takich jak: Hong Kong – Nowy Jork czy Sydney – Dallas/Fort Worth.

Agnieszka Labisko

Czytaj także

Boeing wytrzymały

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2010 10:05
Samoloty wytrzymują wybuchy bomb na pokładzie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prywatne statki kosmiczne

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2010 11:28
50 mln dolarów wydadzą prywatne firmy na zbudowanie kosmicznych statków załogowych.
rozwiń zwiń