Nauka

Centrum Nauki Kopernik ma kolejne laboratorium

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 18:45
Tym razem fizyczne. - Laboratoria CNK to wzorce dla polskiej edukacji - mówią specjaliści.
"Laboratoria CNK to wzorce dla polskiej edukacji. Liczę na to, że po pierwszym okresie szoku, zachwytu (nad tym), na jakim to jest poziomie, te narzędzia (...) trafią stopniowo do szkół" - stwierdził podczas wtorkowego otwarcia podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Zbigniew Marciniak. Przypomniał, że nauczyciele podczas lekcji fizyki w szkołach, mają obowiązek pokazywania eksperymentów.
Przewodniczący Rady Programowej CNK prof. Łukasz Turski zauważył jednak, że - mimo tego obowiązku - nauczyciele boją się wpuszczać uczniów do laboratoriów, bo – jak żartował - a to ktoś na chemii wypali sobie dziurę w bluzce, a to kogoś lekko kopnie prąd. "A to jest właśnie elementem wykształcenia, poznawania przyrody!" – podkreślił naukowiec. Dodał, że w laboratorium CNK dzieci będą się uczyć, jak korzystać z narzędzia eksperymentalnego, jakim jest mózg.
"Te laboratoria są po to, by pobudzać pierwotną ciekawość. By zadawać przyrodzie pytania i odpowiadać na nie za pomocą eksperymentów" - zadeklarował Jacek Błoniarz-Łuczak, koordynator laboratorium. Dyrektor CNK, Robert Firmhofer zachwalał zaś, że laboratorium pozwoli uczyć się fizyki w „sposób absolutnie niedogmatyczny".
Uczestnicy zajęć w laboratorium fizycznym będą się przyglądać z bliska światłu, falom i drganiom, zjawiskom termicznym i akustycznym. Do badań będą wykorzystywane profesjonalne urządzenia pomiarowe, m.in. ultradźwiękowe detektory ruchu, kamery termowizyjne, mierniki promieniowania.
Zajęcia będą wykonywane według jednego z dwóch scenariuszy. Jeden z nich przewiduje wykorzystywanie drgań do pomiaru masy. Uczestnicy będą konstruować wagi, w których elementem pomiarowym ma być drgający obiekt. Wagi takiego typu naukowcy mogą wykorzystywać np. do pomiaru wagi bakterii.
W drugim wariancie uczestnicy zajęć zajmą się mieszaniem i rozszczepianiem światła – będą się mogli przekonać, że w świetle zielonego lasera pęka czerwony balon, ale zielony pozostaje nietknięty; zobaczą, z jakich fal składa się światło żarówki, a z jakich - neonówki. Będzie też można zobaczyć, jak miesza się barwy, aby stworzyć z nich całkiem nowe kolory.
"Fizyka jest królową nauk, dlatego właśnie otwarcie laboratorium fizycznego wieńczy cykl otwarć naszych laboratoriów" - powiedział Firmhofer. Przypomniał, że w CNK oprócz laboratorium fizycznego, działają jeszcze laboratorium biologiczne, chemiczne oraz pracownia robotyczna.

- Liczę na to, że po pierwszym okresie szoku i zachwytu, na jakim to jest poziomie, te narzędzia trafią stopniowo do szkół - stwierdził podczas wtorkowego otwarcia podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Zbigniew Marciniak. Przypomniał, że nauczyciele podczas lekcji fizyki w szkołach, mają obowiązek pokazywania eksperymentów.

Dziura w swetrze to koszt wykształcenia

Przewodniczący Rady Programowej CNK prof. Łukasz Turski zauważył jednak, że - mimo tego obowiązku - nauczyciele boją się wpuszczać uczniów do laboratoriów, bo – jak żartował - a to ktoś na chemii wypali sobie dziurę w bluzce, a to kogoś lekko kopnie prąd. - A to jest właśnie elementem wykształcenia, poznawania przyrody! – podkreślił naukowiec. Dodał, że w laboratorium CNK dzieci będą się uczyć, jak korzystać z narzędzia eksperymentalnego, jakim jest mózg.

- Te laboratoria są po to, by pobudzać pierwotną ciekawość. By zadawać przyrodzie pytania i odpowiadać na nie za pomocą eksperymentów - zadeklarował Jacek Błoniarz-Łuczak, koordynator laboratorium. Dyrektor CNK, Robert Firmhofer zachwalał zaś, że laboratorium pozwoli uczyć się fizyki w "sposób absolutnie niedogmatyczny".

Uczestnicy zajęć w laboratorium fizycznym będą się przyglądać z bliska światłu, falom i drganiom, zjawiskom termicznym i akustycznym. Do badań będą wykorzystywane profesjonalne urządzenia pomiarowe, m.in. ultradźwiękowe detektory ruchu, kamery termowizyjne, mierniki promieniowania.

Królowa nauk na zakończenie

Zajęcia będą wykonywane według jednego z dwóch scenariuszy. Jeden z nich przewiduje wykorzystywanie drgań do pomiaru masy. Uczestnicy będą konstruować wagi, w których elementem pomiarowym ma być drgający obiekt. Wagi takiego typu naukowcy mogą wykorzystywać np. do pomiaru wagi bakterii.

W drugim wariancie uczestnicy zajęć zajmą się mieszaniem i rozszczepianiem światła – będą się mogli przekonać, że w świetle zielonego lasera pęka czerwony balon, ale zielony pozostaje nietknięty; zobaczą, z jakich fal składa się światło żarówki, a z jakich - neonówki. Będzie też można zobaczyć, jak miesza się barwy, aby stworzyć z nich całkiem nowe kolory.

- Fizyka jest królową nauk, dlatego właśnie otwarcie laboratorium fizycznego wieńczy cykl otwarć naszych laboratoriów - powiedział Firmhofer. Przypomniał, że w CNK oprócz laboratorium fizycznego, działają jeszcze laboratorium biologiczne, chemiczne oraz pracownia robotyczna.

(ew/pap)

Zobacz więcej na temat: Centrum Nauki Kopernik dzieci
Czytaj także

Zostań chemikiem w Centrum Nauki Kopernik

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2011 12:00
Błyszczące probówki i kolby oraz słoiczki pełne obiecującej zawartości czekają od wtorku na młodych eksperymentatorów w nowym laboratorium chemicznym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rozpad promieniotwórczy i alkoholowy opad atmosferyczny

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2011 18:30
Alkohol, którego nie należy wdychać, promieniotwórcze pręty spawalnicze i CO2 w postaci stałej to materiały niezbędne do poniedziałkowego eksperymentu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Faceci z balonami. Wyłącz kolor

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2011 17:30
Wydaje się, że kolor jest ceną każdego przedmiotu, wszystko ma jakiś kolor. Jednak, jak się okazuje, nic bardziej mylnego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

I co to będzie?! I co to będzie?! Dwa balony i laser

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 18:00
Niezbędnym elementem środowego eksperymentu były twarzowe okulary, sprawiające że wszystko wydawało się czerwone.
rozwiń zwiń