Chińczycy odkryli las sprzed 300 milionów lat

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2012 22:00
Pozostałość tropikalnej puszczy odnaleziono w warstwach popiołu wulkanicznego w północnych Chinach. Na podstawie tych "paleontologicznych Pompejów" naukowcy opisują dawną ekologię i klimat.
Chińczycy odkryli las sprzed 300 milionów lat
Foto: sxc.hu

W ciągu kilku dni pył z pobliskiego wulkanu przykrył dużą część tropikalnego lasu. Dla paleobiologów to ważne, że wszystko stało się tak szybko. Dzięki temu można lepiej poznać ekologię lasu, zrekonstruować rośliny i poznać miejsca, w których rosły.

- To fascynujące - opisuje Hermann Pfefferkorn z University of Pennsylvania (USA). - Możemy tam stanąć i znaleźć gałązkę z przytwierdzonymi liśćmi, a następnie następną i następną, i jeszcze jedną. I nagle znajdujemy pieniek tego samego drzewa. To fascynujące.

Naukowcy odnaleźli kilka mniejszych roślin z nietkniętymi liśćmi, gałązkami, pniami i szyszkami. Opisano wiele gatunków roślin i kilka pięter lasu z najwyższymi drzewami dorastającymi do 24 metrów.

Las datowany jest na 298 milionów lat. Ten okres to początek permu, kiedy płyty tektoniczne zbliżały się do siebie, mając utworzyć jeden wspólny superkontynent Pangeę. Północna Ameryka i Europa były połączone ze sobą, a Chiny rozdzielone na dwa mniejsze kontynenty. Klimat był podobny do dzisiejszego.

Wyniki badań naukowców ze Stanów Zjednoczonych i Chin ukazały się na łamach najnowszego numeru tygodnika "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Pierwsze kwiaty zakwitły na Półwyspie Iberyjskim

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2010 10:00
Półwysep Iberyjski był na przestrzeni milionów lat miejscem o najbogatszej roślinności w Europie - do takiego wniosku doszli hiszpańscy paleontolodzy.

Znaleziono skamielinę największego pająka wszechczasów. Ma 165 milionów lat!

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2011 16:57
Naukowcy znaleźli skamielinę największego pajęczaka do tej pory odkrytego na naszej planecie. Żyjący 165 milionów lat temu okaz mierzył około 30 cm długości.

Niesamowite odkrycie: ptak w żołądku dinozaura

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2011 11:23
W brzuchu niewielkiego dinozaura znaleziono niestrawione szczątki ptaka. To pierwsze takie odkrycie w historii paleontologii.