Pluton ma pięć księżyców. A może cztery?

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2012 10:00
Sprawa Plutona nie jest taka prosta, jak się wydaje. W zeszłym tygodniu świat obiegła wiadomość o odkryciu jego piątego księżyca. Problem polega jednak na tym, że Pluton nie jest zwykłą planetą.
Pluton ma pięć księżyców. A może cztery?
Foto: sxc.hu
Pluton. Pięć księżyców czy 2 planety i 4 księżyce?
Kiedy Teleskop Hubbla zwiększył ilość znanych nam naturalnych satelitów Plutona do pięciu, tak naprawdę zwiększył ją z trzech do czterech. Wszystkie zostały odkryte przez Hubble'a na przestrzeni ostatnich siedmiu lat.
W szkole uczyliśmy się, że Pluton ma jednego naturalnego satelitę, którym jest Charon, odkryty w 1978 roku. Status Charona nie jest jednak jasny. Masa Charona to aż 12 proc. masy Plutona (dla porówania - nasz Księżyc ma zaledwie 1 proc. masy Ziemi), a jego średnica jest tylko dwa razy mniejsza od Plutonowej, co sprawia, że oddziałuje grawitacyjnie na swoją macierzystą planetę. W rzeczywistości nie krąży wokół Plutona, ale razem z Plutonem wokół ich wspólnego środka masy, co świadczy, że w rzeczywistości są planetą podwójną.
Pozostałe księżyce także nie krążą wokół Plutona, ale wokół tego - wspólnego dla Plutona i Charona - środka masy.
Układy podwójne są dość częstym zjawiskiem. Co najmniej połowa gwiazd ma partnera, znamy także wiele podówjnych asteroid, powstających np. na skutek rozbicie jednej, macierzystej. Dlaczego zatem astronomia nie zna pojęcia "planety podwójnej"? W 2006 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna IAU rozważała uznanie Plutona i Charona za planetę podwójną, ale w tym samym okresie detronizowano Plutona z jego roli dziewiątej nplanety Układu Słonecznego do roli planety karłowatej. Charon zatem oficjalnie pozostał satelitą. Pamiętajmy jednak, że to może się zmienić.

W szkole uczyliśmy się, że Pluton ma jednego naturalnego satelitę, którym jest Charon, odkryty w 1978 roku. Status Charona nie jest jednak jasny. Masa Charona to aż 12 proc. masy Plutona (dla porównania - nasz Księżyc ma zaledwie 1 proc. masy Ziemi), a jego średnica jest tylko dwa razy mniejsza od Plutonowej, co sprawia, że oddziałuje grawitacyjnie na swoją macierzystą planetę. W rzeczywistości nie krąży wokół Plutona, ale razem z Plutonem wokół ich wspólnego środka masy, co świadczy, że w rzeczywistości są planetą podwójną.

Układy podwójne są dość częstym zjawiskiem. Co najmniej połowa gwiazd ma partnera, znamy także wiele podwójnych asteroid, powstających np. na skutek rozbicie jednej, macierzystej. Dlaczego zatem astronomia oficjalnie nie zna pojęcia "planety podwójnej"? W 2006 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna IAU rozważała uznanie Plutona i Charona za planetę podwójną, ale w tym samym okresie detronizowano Plutona z jego roli dziewiątej planety Układu Słonecznego do roli planety karłowatej. Charon zatem oficjalnie pozostał satelitą. Pamiętajmy jednak, że to może się zmienić.

(ew/News.Dicovery.com)

Zobacz więcej na temat: astronomia księżyc

Eris jest malutka

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2010 11:45
Eris niesłusznie zdetronizowała Plutona. Być może za szybko odebraliśmy mu tytuł planety.

Teleskop Hubble’a odkrył 4. księżyc Plutona

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2011 21:53
- Ma on zaledwie kilkadziesiąt kilometrów średnicy - informuje NASA.

Eris to bliźniaczka Plutona

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2011 23:00
Dotąd myślano, że te planety karłowate różnią się od siebie dużo bardziej. Okazuje się, że są niezwykle podobne. O podobieństwie Eris i Plutona donosi ostatni numer “Nature”.

Teleskop Hubble’a odkrył piąty księżyc Plutona

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2012 21:21
Ciało niebieskie nosi roboczą nazwę P5. Jest niewielkie i ma nieregularny kształt: jego średnica waha się od 10 do 25 kilometrów. Na zdjęciach wykonanych przez teleskop Hubble’a wygląda jak mikroskopijna plamka światła.